Laplander Database Bil-Tips Törstig terrängbil? Välj själv. online since 2003   Today: 25 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
Mest lest
   

Törstig terrängbil? Välj själv. PDF Skriv ut E-post
Skrevet av Egil   
Hög bränsleräkning? Kolla då
***Din högerfot. Använd högst övre halva delen av gaspedalläget. Och bromspedalen sällan. Motorbromsa!
Använd högst övre halva delen av gaspedalläget. Och bromspedalen sällan. Motorbromsa!
***Medelhastigheten. Lagom låg och jämn.
***Fördelningsväxeln. Bakhjulsdrift på väg. Och använd frihjulsnav fram om du har.
***Däcktrycket. Med normal last: lika i alla fyra hjul. Experimentera med olika tryck under olika förhållanden. Skriv körjournal.
***Däckmönster. Behöver du det där extrema däcksmönstret då du ändå mest kör på väg eller i lätt terräng?
*** Motortemperatur: Motorvärmare med tidur sparar pengar. Alla starter av kall motor ökar bränsleförbrukningen.
                                    Kylargardin rätt använd sparar pengar.
                                    Termostaten skall öppna och stänga vid rätta temperaturvärden.
*** Choke skall användas måttligt och innan motorn är varm. Inte senare. Att reglera
***tomgångskörning med chokespjället blir dyrt. Montera handgas - det är jättelätt.
***Tändinställning. Och tändstift. Och tändkablar.
***Förgasarinställning. Vare sig du har en eller flera förgasare skall de vara optimalt inställda.
***Bränslefilter. Får din bil REN bensin? Ett (eller några) extra bränslefilter kostar ung. lika mycket som en liter bensin.
*** Luftfilter. Det är lika nyttigt att köra med ett igensatt luftfilter som att köra med choken utdragen hela tiden.
       Om du föredrar att motorn får MYCKET luft UTAN luftfilter så är det lättare att hälla sand direkt i cylindrarna. Och nästan effektivare.
***Ventilinställning.
*** Oljeval. Använd inte för tjock olja på vintern. Då går motorn tungt. Effektförlust!
***Väg och vindförhållanden påverkar bränslekonsumtionen. Kör inte i vattenpölarna även om det sprutar lustfyllt.
***Last. Utskjutande last innebär vindfång och högre bensinräkning. Snö och is avlägsnar man från tak och flak INNAN man startar, inte med kvistar och grenar i skogen där, och när man kör,
                                              och framför allt: 

                                  använd insidan av skallen.

Det roliga med att minska bensinnotan på detta sätt är att du också minskar reparations- och servicekontona.
Bilen presterar mer, håller längre, miljöutsläppen minimeras. Bensinbolagen gör lägre vinster, reservdelsförsäljarna
går i konkurs och du sitter bekvämt i bilen (om du inte sitter på din alltför tjocka plånbok förstås)
............och bara myyyyyser.

De outnyttjade resurser du har mellan öronen debiteras automatiskt plånboken.


om man mot förmodan skulle hitta symbolen för copyright så skadar det inte att alltid här infoga:
Copyright: E.O.B & R.N.
 Den första är Egil som svammlat ihop detta och haft hjälp av R.N. som bor i Karlstadtrakten - mer säger jag inte...
++++++++++++

 
Diskuter denne artikkelen
Du må logge inn eller registrere deg for å delta i denne diskusjonen.

Opprettet: 18 år, 2 måneder siden av egil #105
Bravo Trond - men egentligen behövs inga språkkunskaper alls när man har samma intresse. Valpspråket förstås av ALLA.
Jag tyckte också - när jag började med mitt veteranbilintresse - att ordet MINT var sällsynt dumt. Men ju mer jag läste om utställningsbilar, dess mera märkte jag att det användes. Jag har inte sett någon definition på det begreppet med jag kan väl få fantisera:

På en MINT-klassad bil finns förstås inte en skråma eller ett stenskott. Samtliga kromdetaljer är glänsande - inga mattare delar p.g.a. luft-oxidation eller annat kan finnas någonstans. All klädsel är i \"orört skick\" - jag undrar om det ens duger med att askoppens har använts och diskats ur omsorgsfullt?? Däcken är naturligtvis originaldäck - oberoende om de tillverkats sedan bilen byggdes eller inte. Jag undrar om det är tillåtet att vindrutetorkarna har använts - det blir ju en mikroskopisk repa i vindrutan. Så här kan man fortsätta i evighet. Men i praktiken TROR jag att det betyder: I klanderfritt nyskick.
Att som VALPIST ha en sådanhär bil tycker jag vore idiotiskt. Man får förstås ha sin bil till vad man vill och hur man vill. Personligen skulle jag inte vilja ha NÅGON av mina bilar i en vältempererad utställningshall varifrån jag försiktigt trailar den till olika utställningar för att visa min MINT-pärla. Och vinna priser.

Men vill man ha det på det viset så - varsågod för min del. Jag vill ha min bil i gott skick - ju mera original dess roligare.
Men att inte tordas ta en sväng in i skogen eller \"skutta över ett dike\" med min Valp skulle nog göra mig till en otålig, för att inte säga odräglig valpägare.
Ibland vill jag busa - och då får jag det.
Gamla karln!!!:dry:
Opprettet: 18 år, 2 måneder siden av Torgersen #100
Har egentlig lyst til å komme med en sjapp replikk eller noe vettu å si, men du vet.
Så det kommer ikke noe fra meg, men ville bare si ifra at jeg er her da!:blink:
Opprettet: 18 år, 2 måneder siden av Trond #99
Jeg brukte den finske oversettelsen helt til jeg kom til ordet MINT-condition. Da måtte jeg gi opp og bruke den engelske..
Opprettet: 18 år, 2 måneder siden av egil #98
Det skall nog gå bra det oxå - och skicka till den FINSKA adressen: volvovalpregister(at)gmail.com
Jag skulle en gång söka tjänst som orgelspelare i en församling som var \"tvåspråkig\". Majoriteten svenskspråkig men det fanns oxå finskspråkig befolkning. Jag var tvungen att avlägga det s.k. \"lilla språkprovet\" - utvisande att jag nöjaktigt behärskade finska språket i tal och skrift. Jag klarade provet, fick tjänsten men tillträdde den aldrig.
Språkprov för att kunna spela efter finska noter!!!
Så fyll i på vilket språk ni vill - det blir nog bra i alla fall.
Tack Trond för översättningen (visst använde du den finska versionen då du översatte???)

- Valpism känner inga gränser... :lol:
Vi hörs
egil
Opprettet: 18 år, 2 måneder siden av Trond #96
Prøv først å fylle ut den finske versjonen, og fortell meg hvordan det går
Opprettet: 18 år, 2 måneder siden av Torgersen #92
skal sende inn bare jeg får all info om min bil. Må jo leite litt etter div info vet du!
Top of Page