Laplander Forum online since 2003   Today: 18 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Teknisk spørsmål!
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Teknisk spørsmål!

Teknisk spørsmål! 18 år, 5 måneder siden #13

  • Michael
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Innlegg: 15
  • Karma: 1
Hei, og takk for et flott forum! Håper aktiviteten øker etterhvert...

Jeg har et spm ang min volvo felt. Når jeg kjører f.eks på grusvei i normal hastighet og jeg treffer et av de berømte hullene som finnes der, begynner rattet og riste fra litt til voldsomt. Må bremse ned for at det skal roe seg...
Når jeg tar en titt på hjulene mens dette pågår, slingrer hjulene fra side til side:S
Jeg har svært lite dødgang på rattet, og bilen virker fin å kjøre. (uten at jeg vet hvordan den er å kjøre som ny)
Noen som har noen tips til hvorfor dette oppstår, og hva som kan gjøres for å bli kvitt det?

Re:Teknisk spørsmål! 18 år, 5 måneder siden #14

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Du har et av to mulige feil:

1: Slitte fjærforinger foran
2: Nedslitte endeledd

Kryp under bilen forfra, og ta en titt på fremre fjærfeste. Ta tak i fjæra og se om du kan bevege den litt til siden. Om det er slark, må fjærforingen byttes.
Om det ikke er slark, har du problem nr 2. Da må endeleddene byttes.
(Alt kan eventuelt bestilles i shopen).
..Trond

Re:Teknisk spørsmål! 18 år, 5 måneder siden #18

  • Michael
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Innlegg: 15
  • Karma: 1
Takk for svaret!
Jeg har akkurat byttet alle 8 foringene bak på fremre fjær. Når jeg ringte trollstein under bestillingen, sa han at det var her problemet lå. Bilen har blitt mye bedre å kjøre og vingler ikke så mye lenger (fortsatt litt). Den øverste hylsa på begge sider var også løse i \'\'hullet\'\' der de ligger samt at 4 foringene var borte... Sitter litt bedre nå med nye hylser.
Holder virkelig denne korkpakningen mot alle påkjenningene???

Skal sjekke de fremre foringene. Kan godt hende disse også er slitt, og at det er dette som er problemet.
Jeg har svært lite dødgang på rattet, regner derfor med at endeleddene er greie. Men dette skal jeg også sjekke.
B)

Re:Teknisk spørsmål! 18 år, 5 måneder siden #20

  • Torgersen
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 764
  • Karma: 26
Legger meg kanskje ut på litt dypt vann her. men jeg har hatt samme problem, byttet ut endeleddene og voila!! borte. har ikke hatt dette problemet noe mer!

Re:Teknisk spørsmål! 18 år, 4 måneder siden #21

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Jeg hadde dette problemet i 2001, da jeg kjøpte bilen. Da skiftet jeg endeleddene, og bilen var som ny.
Har begynt å få samme tendenser nå, og jeg vet at jeg har ca 1cm slark i fjærforingene.
Får vel bytte dem etter hvert.
..Trond

Re:Teknisk spørsmål! 18 år, 3 måneder siden #46

  • Michael
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Innlegg: 15
  • Karma: 1
Da har jeg endelig hatt tid til å mekke litt på valpen, og jeg har funnet slark på fremre feste til bladfjæra. Tok derfor å lagde foringer av bildekk. Klemte inn en \'\'smultring\'\' på hver side.
Dette ble faktisk bra! - Men jeg vet ikke hvor lenge dette holder. Tror det skal holde en god stund ihvertfall. Hva skal originalt sitte her som foring?
Bilen ble nok en gang bedre å kjøre...B)

Det eneste som skal utbedres snart, er hylsene på bakre framfjærfeste. Jeg har fått et tips å punktsveise hylsene fast. Disse sitter løst i dag, og er til og med nye. Så her slarker det litt sideveis...
Når dette er gjort, blir det nok veldig bra!!!

Ang. ristingen på rattet, skal jeg få montert en styredemper. Da regner jeg med å bli kvitt dette problemet også!
  • Side:
  • 1
  • 2
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.78 sekunder å laste siden
Top of Page