Laplander Forum online since 2003   Today: 18 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Ulyd....fordelingskasse?
(1 besøkende) (1) gjest

EMNE: Ulyd....fordelingskasse?

Re:Ulyd....fordelingskasse? 16 år, 2 måneder siden #2863

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Du hadde visst rett, må ha hoppet over den siden når jeg scannet katalogen

Brukte sprengskissen og flettet den inn i delekatalogen, nå skal det stemme. Det er avd 3 bilde 22
..Trond

Re:Ulyd....fordelingskasse? 16 år, 2 måneder siden #2902

  • valdres
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • Innlegg: 39
  • Karma: 7
Tok av lokket og sjekket de store tannhjulene i fordelingskassa, alt der ser helt flott ut.
Lyden blir bare verre og verre, og da hører du jo bedre hvor den kommer fra. Det virker som om lyden kommer fra knokkelhusene, antakelig den venstre. Hva er det som kan gå til h.....der inne(hvilke deler)? Er disse knokkelhusene å sammenligne med drivknutene på en vanlig bil?

Re:Ulyd....fordelingskasse? 16 år, 2 måneder siden #2904

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Blir vel omtrent det samme som en drivknute.
Om lyden kommer derfra, kan det være hjul-lageret.
..Trond

Re:Ulyd....fordelingskasse? 16 år, 2 måneder siden #2908

  • valdres
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • Innlegg: 39
  • Karma: 7
Dette forstår jeg rett og slett ikke! Det er egentlig ikke noen \"lagerlyd\", høres mest ut som en rytmisk \"bankelyd\", som om det hadde vært borte eller skadet en tann i et drev.
Kan et ødelagt lager høres slik ut? Men det som taler MOT at det er drivknute er at lyden er lik, om du svinger eller kjører rett.
Hvis det er drivknuter, er det mye i disse som må skiftes?
Det kan da ikke ha med frihjulsnavene å gjøre?.....disse låser da bare akselen?
Men noe annet som er rart er at jeg ikke hører lyden når jeg jekker opp bilen bak, setter den i 4-hjulstrekk og kobler ut frihjulsnavene, setter bilen i gir og lar den gå! Skulle vel hørt drivknutene da også?

Re:Ulyd....fordelingskasse? 16 år, 2 måneder siden #2911

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Enig i at dette høres rart ut. Kan det være at lyden forplanter seg, og egentlig kommer fra et annet sted?

Virker som at den eneste måten å finne det ut på er å ta av hjulet, og åpne..
..Trond

Re:Ulyd....fordelingskasse? 16 år, 2 måneder siden #2918

  • valdres
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • Innlegg: 39
  • Karma: 7
Ser ut som om du har rett i at lyden forplanter seg.... Jekkea opp bilen i dag, med alle hjulene oppe, eneste lyden jeg får fram da er en lett bankelyd fra bakaksel, dette er vel fordi hjulene går uten belastning? Når jeg lytter på difrensial med stetoskop så virker det som lyden kommer fra det fremre lageret(det nærmest motoren) Dette lageret går det vel å få ut gjennom åpningen framover?
Men tror du at det kan være selve pinjongdrevet som er skadet? Har aldri hørt om noe slikt før, håper det er lageret!
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.76 sekunder å laste siden
Top of Page