Laplander Forum online since 2003   Today: 26 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Overdrive
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Overdrive

Re:Overdrive 17 år, 8 måneder siden #333

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Det finnes flere typer girkasser som passer, men jeg tror ikke det er noen fordel å bytte. Ingen av de andre er like lavt giret, og hvis du skal bruke bilen i terrenget vil du få problemer.

Ideal-hastigheten til Laplanderen (Valpen) er 70 km/t. 90-100 km/t over lengre tid vil slite noe grassalt på drivverk og overføringer.

Om du har problemer med å få den opp i 70 km/t på flate strekninger vil jeg tro at du bør justere tenningen. B18 skal ha 22 grader for optimal ytelse, men du kan godt ta det på \"feelingen\".
Skru ned tomgangsskruen og løsne fordeleren. Bruk håndgassen så den går litt fortere enn vanlig tomgang. Vri fordeleren mot klokken til du får jevnest gange. Så vrir du tilbake til punktet der den begynner å gå litt saktere. Der er den riktig. Nå kan du skru til, og trykke inn håndgassen igjen.
Husk å justere tomgangen igjen med tomgangsskruen. Om dette ikkt hjelper bør du skru co-skruen på forgasseren en halv omdreining ut (mot klokken).

Det kan jo også være at pluggene eller stiften er utslitt..

Jeg tror ikke det er noen fast topphastighet på en B18 i en Valp. Det avhenger av mye forskjellig. Uten last, men riktig justert tenning og forgasser, og nysmurte drev og aksler, bør du få den opp i 100-110 på flat mark. Om du har slitte mellomaksler og drev kan det muligens bli litt fortere. Om det er en stund siden du har smurt akslene vil det gå saktere.
..Trond

Re:Overdrive 17 år, 8 måneder siden #337

  • Torgersen
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 764
  • Karma: 26
He he, Vært borte noen dager nå Trond? Velkommen hjem igjen.

Fått skrive dilla! Godt og ha en slik mann her som deg som vet litt om alt:whistle:

Re:Overdrive 17 år, 8 måneder siden #339

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Vært i utlandet og fått myggestikk

Rart å være tilbake, har ikke hørt noen snakke norsk på lenge. Jeg stoppet innom Shell-stasjonen på Grorud for å kjøpe en liter melk, men jaggu var det en svenske som sto bak disken
..Trond

Re:Overdrive 17 år, 8 måneder siden #340

  • Torgersen
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 764
  • Karma: 26
Disse here svenskene er faan meg over alt! :blink:

Re:Overdrive 17 år, 8 måneder siden #382

  • xxxx
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Innlegg: 5
  • Karma: 1
Takker og bukker:)
Skal se til å få den justert.


Dersom dere nå skulle observere en gammel grønn volvo i (stor) hastighet, så trenger det ikke være meg:)

Mvh.
Tom

Re:Overdrive 17 år, 8 måneder siden #384

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Jeg synes jeg stadig møter gamle, grønne volvoer, men aldri i stor hastighet..
Det har blitt vanligere å vanligere å kjøre slike nå.

En annen ting å tenke på når det gjelder hastighet, er at det er litt forskjell på volvoene også.

Rune snakket om 100-105 km/t med sin, men jeg tror nok ikke at du vil komme opp i samme hastighet som ham. Han har en SU (åpen bil med kapell). Om du har en hardtop så veier den en god del mer, og det trekker jo også ned på toppfart og akselerasjon.
..Trond
  • Side:
  • 1
  • 2
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.75 sekunder å laste siden
Top of Page