Laplander Forum online since 2003   Today: 26 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Ulyd fra gear/clutch på valpen?
(1 besøkende) (1) gjest

EMNE: Ulyd fra gear/clutch på valpen?

Re:Ulyd fra gear/clutch på valpen? 15 år, 1 måned siden #3963

  • Ringnes
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Innlegg: 9
  • Karma: 2
Har visst litt og fikse opp, høres det ut som...

Så på mutteren til medbringeren til bakakselen. Det er ikke vanlig låsepinne til denne. Sitter låseklemmene i mutteren eller er det noe som settes på mutteren og låses? Ble usikker på denne.

Får bare sette igang demonteringen fra girkasse og overhale delene derfra.

Re:Ulyd fra gear/clutch på valpen? 15 år, 1 måned siden #3964

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Ringnes skrev:
Så på mutteren til medbringeren til bakakselen. Det er ikke vanlig låsepinne til denne. Sitter låseklemmene i mutteren eller er det noe som settes på mutteren og låses? Ble usikker på denne.


Det er ingen låsing der. Akselen er fingjenget, og mutteren holder seg på plass uten låsing.

Om du er usikker på hva som skal sitte hvor, kan du ta en titt i delekatalogen. Delekatalogen finner du hvis du klikker på Delekatalog i den menyen som heter Database. (Øverst i toppmenyen på denne siden).
Bakakselen finner du under 5 Bakaksel 32 Bilde.
Forklaring til skissen er på sidene etter.
..Trond

Re:Ulyd fra gear/clutch på valpen? 15 år, 1 måned siden #4002

  • Ringnes
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Innlegg: 9
  • Karma: 2
Har demontert fordelingskasse og åpnet toppdeksel på girkasse. Lurer på om hovedproblemet mitt ligger i girkassen. Drivhjulet mellom girkasse og fordelingskasse har en slakk i dreieretning. Denne kunne jeg ta av for hånd uten bruk av avdrager.
Se bilde merket med rød pil

Dette drevet skal vel ikke sitte så dårlig. Det virker også som det er et sted det er en glipp inne i kassa, men klarer ikke helt å se hvor på akslingen det er slakk. Skal det være noe slakk i det hele tatt på aksling/drev i hovedgirkasse? Har forsøkt å stramme mutter til drevet med 10-12 kpm (i følge verkstedhåndboka) men det virker som det er slakk mellom låsesporene på aksel og sporene i drevet. Ved å sette kassa i gir, og man vrir drevet med og mot klokka, kan det høres ut som lyden jeg får ved kjøring. Hvordan skal jeg finne ut om det er utgående aksel eller innsiden av drevet som evt. er slitt? Da jeg tok av drevet for å sjekke kulelager, kunne jeg også ta av kulelageret fra drevet uten avdrager. Er det noen som kan bekrefte om dette er riktig?

I fordelingsgirkassa har jeg også noen slakk i det lille drevet vel fremre utgående aksel. Se bildet med røde piler.

Det lille drevet med rød pil har slakk i forhold til sitt drivhjul. Ved å dreie fremre og bakre utgående aksel mot og med klokka mot hverandre er det litt slakk. Dette glippet kan jeg få frem uten at akselen i fordelingskassen rører seg. (Drever med rød pil).

Fint hvis noen har noen tilbakemeldinger på dette.
Vedlegg:

Re:Ulyd fra gear/clutch på valpen? 15 år, 1 måned siden #4003

  • Ringnes
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Innlegg: 9
  • Karma: 2
Det første bilde skulle være dette.....
Vedlegg:

Re:Ulyd fra gear/clutch på valpen? 15 år siden #4019

  • EKJ
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • Innlegg: 47
  • Karma: 14
Jeg har samme ulåt i min, jeg har kjørt i 2 år for å se hva som detter av men det har ikke skjedd. Må også holde den i revers, ellers har den en tendens til og hoppe ut når du minst trenger det. Jeg har resonert meg frem til at det er for mye frem ogtilbake slark på hovedaksel, samt kansje noen kortere tenner på reversj drevet. fant dem når jeg skiftet olje en gang Bare som ett tips i ulåt jakta.

Re:Ulyd fra gear/clutch på valpen? 15 år siden #4020

  • Ringnes
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Innlegg: 9
  • Karma: 2
Jeg har åpnet girkasse og sjekket drev, alt ok. Lager på inngående og utgående aksel begynner å bli slitne, men de bør fungere litt til. Ingen feil på kuler eller lagerbaner. Har vel funnet ut at det ikke er girkasse som lager lyden. Som nevnt tidligere er det dog en slakk i fordelingskasse.
Ved tidligere test med å koble fra bakre mellomaksel hadde jeg ingen ulyd ved kjøring. Jeg har skiftet begge mellomakselkryss på bakre mellomaksel, samt bakre kryss på fremre mellomaksel og montert alt. Nå er bilen fin ved 2H, men jeg har nå ulyd ved 4H og 4L. Regner ut fra dette at feilen ligger fremme og ikke bak. Skal skifte siste akselkryss og se hva som skjer før jeg begynner på foraksel.
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.78 sekunder å laste siden
Top of Page