Laplander Forum online since 2003   Today: 18 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Ulyd fra gear/clutch på valpen?
(1 besøkende) (1) gjest

EMNE: Ulyd fra gear/clutch på valpen?

Re:Ulyd fra gear/clutch på valpen? 15 år, 1 måned siden #3940

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Kommer det når du trykker inn clutchen, eller med det samme du slipper gassen?

Hver gang bakakselen min har røket, har jeg fått en skrapelyd som høres ut som den kommer fra girkassa. Da kommer lyden slik som du beskriver, men den kommer selv om jeg ikke trykker inn clutchen.
..Trond

Re:Ulyd fra gear/clutch på valpen? 15 år, 1 måned siden #3943

  • Ringnes
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Innlegg: 9
  • Karma: 2
Jeg hører denne lyden med det samme jeg slipper gassen. Trenger ikke trå inn clutch. Men hvis bilen er i bevegelse og jeg trår inn clutch høres det ut som hele drivverket skal forlate kjøretøyet i hver sin retning. Ved normal kjøring langs vei høres denne lyden hver gang jeg slipper opp gassen. Lyden øker i takt med fart på kjøretøyet. Har kjørt med motordeksel av, men kan ikke se kast i noe av drivverket.
Lyden kan så vidt høres fra ca. 20 km/t, og i 80 må man ha hørselvern.

Re:Ulyd fra gear/clutch på valpen? 15 år, 1 måned siden #3945

Ja det höres som det är fördelnings lådan ändå

Lossa på bakre respektive främre kardan i olika ordning och kör enbart med främre eller bakre ditsatt är ljudet kvar ändå så är det inte axlarna, då är det nog bara att ta ner drivlinan och börja kolla igenom den

Re:Ulyd fra gear/clutch på valpen? 15 år, 1 måned siden #3946

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Jeg er enig i det. Om det hadde vært bakakselen ville du hørt en lignende lyd når bilen ikke var i gir, også.
..Trond

Re:Ulyd fra gear/clutch på valpen? 15 år, 1 måned siden #3959

  • Ringnes
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Innlegg: 9
  • Karma: 2
Takk for godt råd. Testet først med kun fremre mellomaksel, intet lyd. testet så med kun bakre mellomaksel og lyden var borte. Oppdaget dog at det var slark i pinjong-akselen. Den kunnedreies noe mot og med klokka, samt noe sideveis. Den kunne også trekkes noe ut og inn, noe som jeg ikke kunne på fremakselen. Er dette et tegn på feil?

Nå hørtes kun en svak kneppelyd fra clutch-området som økte i samsvar med fart. Det skyldes muligens slitt clutch eller noe.

Da burde man vel kunne si at problemet ligger i fordelingskassa? Dersom man holder i utgående aksel forran og bak på kassa, er det slark i dreieretningen. Skal disse akslingene være slik?

Merket meg også under demontering at krysst nærmest fordelingskassa på den fremre mellomakselen gikk noe tregt i den ene retningen. Kan det være at dette forsøker å bremse fordelingskassa, slik at det blir slag/vibrasjon i denne under kjøring? Har kryss liggende og skal bytte dette og teste igjen, men er usikker med slarkene på de forskjellige stedene nevnt over.

Ellers takker jeg for bra svar hittil.

Re:Ulyd fra gear/clutch på valpen? 15 år, 1 måned siden #3962

Hm försvan ljuden helt både när du körde med fram och bak kardarnerna borta ?

Oppdaget dog at det var slark i pinjong-akselen. Den kunnedreies noe mot og med klokka, samt noe sideveis. Den kunne også trekkes noe ut og inn, noe som jeg ikke kunne på fremakselen. Er dette et tegn på feil?

ja det skall inte vara så

Krysset kan ställa till det och ge i från sej både ljud och vibrationer om de går tungt eller är glapp,

Men helt klart är det något med fordelingskassa og den skall inte vara slark utan följa med samtidigt och lika mycket när de dras runt
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.79 sekunder å laste siden
Top of Page