Laplander Forum online since 2003   Today: 23 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Motor mister kraft - vannpumpe?
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Motor mister kraft - vannpumpe?

Re:Motor mister kraft - vannpumpe? 14 år, 7 måneder siden #4129

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Vannpumpa er nr 10 på dette bildet.

Muligens må 4 bolter p radiatoren løsnes, slik at du kan skyve litt på radiatoren, men prøv uten å løsne disse først.

Dynamoreima må av, remskiva (nr 7 på bildet) må av, sitter i 4 skruer i front. så kommer du til vannpumpa. Den sitter i 4 bolter.

Før du begynner på dette er det greit å åpne tappeskruen i bunnen av radiatoren, og slippe ut vannet. da slipper du å bli våt når du løsner vannpumpa.

Pass på at det er tørt der pakningen sitter, mellom den nye vannpumpa og motoren.

Når den nye pumpa er på plass, fyller du opp radiatoren med vann og frostvæske. Luftingen foregår ved å parkere bilen skrått (med fronten opp, i en oppoverbakke), så lar du den gå på tomgang. Vannivået i radiatoren vil synke litt etter noen minutter, og må etterfylles.

Eventuelt kan du bare fylle radiatoren full, og etterfylle vann ofte de første kilometerne du kjører.

Når du først er i gang, er det greit å rense radiatoren samtidig, da slipper du å gjøre det senere.
..Trond

Re:Motor mister kraft - vannpumpe? 14 år, 7 måneder siden #4134

  • Ystei
  • FRAKOBLET
  • Bruker
  • Karma:
Ok.. Er litt lettere og går en del kjappere når man vet hvordan det gjøres og slipper å finne det ut med å gjøre alle feila underveis! Takker..

Tok meg en kjøretur i stad for jeg føler meg ganske sikker på at motoren ikke blir for varm. Samme krafttap kommer og går denne gangen som forrige kjøretur. Virker som den beholder kraften hvis jeg ikke presser den. Kjørte rundt på en liten plass på 1. høy og da var det masse kraft, kjøre ut på veien igjen og akselererte i 2. også mister den kraften igjen.. Når bakken kom måtte jeg ned i lavgir også etter noen meter med lavgir kommer kraften tilbake..

Temp viste 50 grader uten gardin og 60-70 med gardina oppe. kjente etter på slangen fra termostat til radiator med hånda mange ganger under turen, og jeg er ganske siker på at vannet i den ikke var varmere enn det termostaten viste.. og i og med at den ble varm ganske fort, så må jo pumpa pumpe.. Når jeg tar radiatorlokket av og ruser motoren, blir det tydelig bevegelse i vannet

Når jeg stoppa motoren steg tempmåleren fra 60 til underkant av 80 i løpet av 1 min.

Re:Motor mister kraft - vannpumpe? 14 år, 7 måneder siden #4139

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Da blir jeg stadig sikrere på at bensinslangen din er morken, eller har sprekker, slik at den suger luft. Det høres ut som det mest logiske
..Trond

Re:Motor mister kraft - vannpumpe? 14 år, 7 måneder siden #4141

  • Ystei
  • FRAKOBLET
  • Bruker
  • Karma:
ja.. må få fiksa slangen. Men til en annen gang, hvordan renser jeg kjølesystemet? heller i radiatorrens? ellers må jeg spyle osv..?

Re:Motor mister kraft - vannpumpe? 14 år, 7 måneder siden #4144

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Skru ut bunnpluggen i radiatoren. Vent til alt vannet er rent ut. Skru igjen bunnpluggen, og fyll på radiatorrens på toppen (fyll resten med vann, slik at det blir fullt). La bilen gå på tomgang ca 10 minutter.

Så gjentar du det hele, men med bare rent vann. Mener å huske at du bør fylle og tappe rent vann 3 ganger, etter at du har tappet ut rensemiddelet (mulig jeg husker feil, men det står på flasken).
..Trond
  • Side:
  • 1
  • 2
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.72 sekunder å laste siden
Top of Page