Laplander Forum online since 2003   Today: 25 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Oljetyper en gang for alle
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Oljetyper en gang for alle

Re:Oljetyper en gang for alle 14 år, 7 måneder siden #4140

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Jeg har samme mening som jeg alltid har hatt, men det var jo ikke personlige meninger du ville ha

Jeg bruker aldri GL-5, hverken i aksler eller andre steder. Mine biler får kun Gl-1 med LS-tilsetning bak (eller GL-4 når jeg ikke har noe annet), og GL-1 eller GL-4 foran og i girkasser.
Men i følge forsvaret kan man bruke GL-5 i akslene (bare ikke bruk det i girkassene). Siden bakakselen skal ha Limited Slip er det jo enklere å få tak i dette med GL-5.

I følge forsvaret kan du bruke GL-5 LS bak, og GL-5 uten tilsetning foran, men kun GL-1 eller GL-4 i girkasser. Girkassene har noen messingringer som blir spist opp av GL-5.

Varmebestandig fett får du i alle landbruksbutikker. Det er samme type som brukes på traktorer, gravere, og industrimaskiner. Selges for eksempel hos A-K maskiner og Felleskjøpet.
Det kalles vanligvis maskinfett.

Jeg er ikke sikker på hva de har på Statoil. Slike ting er alltid dyrere på bensinstasjoner, så jeg kjøper det aldri der.

Bare sjekk hva det står på tuben. Det står alltid hvor mange grader den tåler hvis den er varmebestandig. Det vanlige, og som du trenger, skal tåle opptil 500 grader.

PS: Jeg står enda for den listen jeg skrev, som du siterte. Det er hva jeg ville anbefale. Jeg er tydeligvis litt strengere enn forsvaret
..Trond

Re:Oljetyper en gang for alle 14 år, 7 måneder siden #4143

  • Ystei
  • FRAKOBLET
  • Bruker
  • Karma:
hehe.. Kanskje ikke meninger var så dumt likevel:P Nå har jeg ihvertfall litt klarhet i hvordan det henger fra hverandre! Så det er bare pakningene som kan ta skade av gl-5?

Hvis jeg bytter pakninger til nye da, er de tilpasset gl-5, eller er de samme som gamle?

Re:Oljetyper en gang for alle 14 år, 7 måneder siden #4146

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Gl-5 tærer på alt som er laget av messing (og trolig kobber).

Såvidt jeg vet er det ikke messingpakninger i akslene, har i hvert fall aldri sett noen. Men i M40 girkasser er det mange av dem.

Om du bytter ut alle messingpakninger (og alt annet av messing) i girkassene, så skal du teoretisk kunne bruke GL-5 der også. Men jeg vil ta forbehold om at GL-5 muligens kan tære på andre metaller som jeg ikke vet om. Jeg er ingen ekspert på de forskjellige oljetypene. Jeg liker bare å føle meg sikker, derfor bruker jeg aldri GL-5 på kjøretøy som er eldre enn 30 år.
..Trond

Re:Oljetyper en gang for alle 14 år, 7 måneder siden #4147

  • cato
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 505
  • Karma: 24
åsså ett lite tips.....olje fåes kjøpt billig på felleskjøpet....der har de det meste...om du ikke har andre alternativer en bensinstasjon (der er det jo SATANS dyrt)


mvh cato
  • Side:
  • 1
  • 2
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.74 sekunder å laste siden
Top of Page