Laplander Forum online since 2003   Today: 20 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Går bare på 3 sylindere?
(1 besøkende) (1) gjest

EMNE: Går bare på 3 sylindere?

Re:Går bare på 3 sylindere? 13 år, 11 måneder siden #4383

  • Rammstein85
Dem har forresten billig GL-4 olje på bilekstra nedpå eikli. 65 kr for flaska om jeg ikke husker feil, litt dyrere for GL-5 med LS. så på profilen din at du bor i hønefoss området ikke reis på mekonomen for der koster samme olja 175 kr litern

Re:Går bare på 3 sylindere? 13 år, 11 måneder siden #4384

  • terrianders
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Innlegg: 5
  • Karma: 5
Takk for gode tips og svar! Denne tråden handlet fort om mye mer en 3 sylindere, men dere få bære med meg

For å ta disse knoklene først. Jeg utrykket meg rimelig klønete da. Det er selvsagt knoklene på framakselen jeg mener, kuleledde til styringa bak vært fram hjul. Der er det en firkant skrue som sitter \"bak\" på knokkelhuset som skal skrus av og fylles med fett. I følge mitt smøreskjema så skal det være en pakning på disse boltene og den var ikke der på mine?

Når det gjelder motortemp så går det et slags bøyd papir papp rør inn til luftfilteret slik at motoren suger luft fra vifta og ikke motorrommet. I går kjørte jeg tur retur Oslo med vogna og fikk virkelig testet den. Når jeg tar av dette røret, som ikke var veldig vanskelig under kjøring, så stiger temp\'n til rett over 80 grader. Hvis jeg har dette røret på så kan jeg kjøre hele veien hjem samt opp til Sollihøgda på 60-70 grader. Hva kan det komme av at den ikke blir varmere? Det ene stedet jeg stoppet så gikk nåla ganske raskt opp til topps som er 100 grader. Det kan jo hende han ble varmere også, men det syns jo ikke? Ellers så virker det jo greit, men denne temp måleren bryr meg litt.

Når jeg sa pakninger mener jeg disse mesingringene som sitter på tappepluggen på bunnpanna og alle andre steder som den kan lekke. Hvis jeg skal bytte oljer så vil jeg også bytte disse.

Rammstein, takk for det konkrete bilekstra tipset, bor du i Hønefoss området selv? Hadde vært kult og se på vogna de en gang og også sett på hvordan du har gjort det med luftfilteret dit.Jeg er fullstendig idiot når det gjelder bil, men med denne bilen, verkstedhåndboka og dette forumet har jeg alle muligheter til å lære en hel del. Ang. verkstedshåndboka. Den som er til salgs i shoppen. Er det den trykte originale med fargebilder og gode greier? Den jeg har er printet på en printer med lite toner og er litt vanskelig å lese i.

Takk skal dere ha og god hælj

Edit: Ja nå ser jeg jo at du også bor på Hønefoss Rammstein. Kanskje vi kunne spleisa på en delebil, hehe. Jeg har kraftutak på min men mangler noen deler for få det til å virke. Jeg veit muligens om en sånn bil, men den kanke stå her, he he. Kanskje tripptellern på virker
Siste endring: 13 år, 11 måneder siden Av terrianders.

Re:Går bare på 3 sylindere? 13 år, 10 måneder siden #4385

  • Rammstein85
Det hadde vært kult og sett vogna di også terrianders! jeg bruker min nesten daglig og bor sentralt midt i hønefoss så det er ingen problem tror forresten jeg har sett du har vært ute og kjørt, for en ukes tid siden. ved helgelandsmoen, prikk lik den på profilbildet ditt

Re:Går bare på 3 sylindere? 13 år, 10 måneder siden #4386

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
terrianders skrev:
Det er selvsagt knoklene på framakselen jeg mener, kuleledde til styringa bak vært fram hjul. Der er det en firkant skrue som sitter \"bak\" på knokkelhuset som skal skrus av og fylles med fett. I følge mitt smøreskjema så skal det være en pakning på disse boltene og den var ikke der på mine?


Det skal ikke være pakninger der. Kun pluggene. Det er bare fett på innsiden, og det vil ikke renne ut.

Når det gjelder motortemp så går det et slags bøyd papir papp rør inn til luftfilteret slik at motoren suger luft fra vifta og ikke motorrommet.


Det røret har egentlig ingen funksjon. Det ble nok montert der originalt fordi alle sivile Volvoer hadde et slikt, og motordelene kommer jo originalt fra 140-serien. Feltvogna er åpen hele veien på undersiden, så den får nok lufting uansett. Du kan bare ta bort det røret, det gjorde de på mange av bilene i forsvaret.

Når jeg sa pakninger mener jeg disse mesingringene som sitter på tappepluggen på bunnpanna og alle andre steder som den kan lekke. Hvis jeg skal bytte oljer så vil jeg også bytte disse.


Jeg kan bare huske et sted (i forbindelse med olje og smøring) som har slik ring (den er av kobber), og det er pluggen i bunnpanna. Den finner du HER

Ang. verkstedshåndboka. Den som er til salgs i shoppen. Er det den trykte originale med fargebilder og gode greier?


Det er den originale, og den kommer rett fra mob-lager i forsvaret. Men det er ikke mange fargebilder i den. Det meste er svart-hvitt.
..Trond
Siste endring: 13 år, 10 måneder siden Av Trond.

Re:Går bare på 3 sylindere? 13 år, 8 måneder siden #4497

  • terrianders
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Innlegg: 5
  • Karma: 5
Den suger flask luft. Det høres ut som ventiltikking. Jeg har kyndig hjelp til å få slipt ventila mine, men er det noe pakkninger/deler jeg trenger for å overhale dette som jeg bør bestille før vi starter opperasjonen?

Re:Går bare på 3 sylindere? 13 år, 8 måneder siden #4498

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Om den suger falsk luft så høres det alltid ut som ventiltikking, selv om det ikke er det.
Før du begynner på en stor jobb (slipe ventiler) bør du sjekke om lyden blir borte når du fjerner lekkasjen.

Det mest vanlige stedet for lekkasje er mellom forgasser og manifoil. Det holder ikke alltid å bytte pakningen, noen ganger må bunnen på forgasseren planslipes i tillegg.
..Trond
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.82 sekunder å laste siden
Top of Page