Laplander Forum online since 2003   Today: 24 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

petlas på vinterføre
(1 besøkende) (1) gjest

EMNE: petlas på vinterføre

Sv:petlas på vinterføre 14 år, 2 måneder siden #4240

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Hvis du først skal bytte, ville jeg nok byttet alle 4. Da vil du merke stor forskjell.

Jeg bruker Petlas hele året på den ene bilen. På den andre bruker jeg Petlas som sommerdekk, og Cross Country med lastebilpigger i stål som vinterdekk.
I terreng og snø er Petlas like bra som piggdekkene. Det er kun på is at jeg merker forskjell.
..Trond

Re:petlas på vinterføre 14 år, 2 måneder siden #4251

  • Rammstein85
Har sett at mange har frihjulsnav på vognene sine,er dette kun for og få ned forbruket? og er det verdt pengene?

Re:petlas på vinterføre 14 år, 2 måneder siden #4253

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Først og fremst blir vel frihjulsnavene brukt for å spare slitasje på aksler og drivverk. Forbruket sparer man ikke så mye på, det er snakk om 0,2l pr mil.
De som har montert sperre i forakselen er nødt til å bruke det, for å kunne kjøre på veien, men det er jo spesielle tilfeller.

Jeg brukte også frihjulsnav det første året jeg hadde feltvogn, men sluttet fort med det. Det finnes kun en type på markedet, og den tåler ikke særlig belastning i kulde.
Om du kun kjører på veien bør det gå greit, men er det kaldere enn -10 grader må du holde deg unna terrenget, og ikke kjøre der det er mye motstand (mye snø).

Jeg har sprengt 3 slike nav fordi jeg kjørte på steder som ikke var brøytet, når det var kaldere enn -10.

Alle leverandørene vi bruker i shoppen har sluttet å skaffe slike nav, regner med at årsaken er den jeg har beskrevet over.
..Trond

Re:petlas på vinterføre 14 år, 1 måned siden #4282

  • Rammstein85
Hvordan er disse silverstone dekkene? er de brukbare? har mest lyst på petlas men silverstonedekka er jo litt billigere

Re:petlas på vinterføre 14 år, 1 måned siden #4283

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Jeg har ikke brukt dem selv, men har hørt at de er hardere. Jeg har dratt opp mange som har kjørt på slike
..Trond

Re:petlas på vinterføre 14 år, 1 måned siden #4284

  • Rammstein85
Passer petlas på orginalfelgene? jeg tenkte og bruke felgene knobbyene sitter på nå.
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.75 sekunder å laste siden
Top of Page