Laplander Forum online since 2003   Today: 19 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Tilhengerkontakt tråden
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1

EMNE: Tilhengerkontakt tråden

Tilhengerkontakt tråden 14 år siden #4311

  • terrianders
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Innlegg: 5
  • Karma: 5
Ja. Da har jeg åpnet opp tilhengerkontakten min. Skrudd den av den bakre støtfangeren. Bevæpnet med utskrift av natokontakt og vanlig kontakt gikk jeg til verks her om kvelden. Den hadde blitt testet på en sivil henger og det eneste som hadde virket var att når jeg blinket til venstre, blinket hengeren min til høyre.

Inni støtfangeren bak kontakten var det fult av gammel grus og gjørme... Inni Zenit stikkontakten min var det fult av gammel grus og gjørme. Og ledningen var kjempe kort. 2 timer med masse renhold og flere kabelsko + endel teip var jeg rimelig fornøyd. Jeg skrudde alt sammen og gledet/gruet meg til jeg skulle få teste alt sammen på en henger dagen etter.

Ikke noe liv... Ok sikringa har sikkert gått. Jeg glemte å ta av batteriet før jeg begynte å skru

Men i sikringsskapet var alt like helt og ingen av de sier at de går til tilhengerkontakten? Så nå lurer jeg på om det sitter noe på ledningen? under tanken eller noe??? Noen som veit noe om dette?

Re:Tilhengerkontakt tråden 14 år siden #4312

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38


Det er nok andre enden av ledningen som har løsnet i koblingsboksen. Koblingsboksen sitter på andre siden av veggen.

Du må ta ut det som ligger i kjettingkassen. I bunnen, mot bakveggen, sitter et firkantet deksel. Inni dekselet er hovedkoblingen til lys og kontakt.
Dekselet er skrudd fast mot bunnen av kjettingkassen med to små stjerneskruer.

Om de har rustet må du kanskje bruke spray på dem først.
..Trond

Re:Tilhengerkontakt tråden 14 år siden #4322

  • terrianders
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Innlegg: 5
  • Karma: 5
Takk for svar. Jeg fant ganske lang sukkerbit i venstre kjettingkasse i bilen min. Der var det ramlet ut par ledninger og det var egentlig bare to steder hvor det så ut til at de manglet fordi skruene var strammet til i sukkerbitene der uten at det var noe ledning der. Å det hjalp min valp til å få i gang venstre blinklys bak! Men henger er det fortsatt ikke liv i...

Denne gangen koblet jeg av batteripolene og da jeg skulle skru på pluspolen igen til slutt, greide jeg å lage en bru med min umbrakonøkkel fra pluss polen og bort til motoren. Det gnistra å ryk noe infernalskt Men det ser ut til at det gik greit. Mangler jeg noe jording eller noe.

Må kjøpe meg, eller låne meg et multimeter så jeg får målt lit spenning til hengeren. Kan jo hende jeg har koblet klin gærent.

Re:Tilhengerkontakt tråden 14 år siden #4324

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Den viktigste ledningen i koblingsboksen/sukkerbiten er jordledningen. Jeg husker ikke rekkefølgen på ledningene, men du finner koblingsskjemaet i databasen.
Det skal sitte en jordledning i sukkerbiten, og den må ha god kontakt med jord. Det er der det vanligvis oppstår feil
..Trond
  • Side:
  • 1
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.75 sekunder å laste siden
Top of Page