Laplander Forum online since 2003   Today: 18 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Kjøleproblematikk
(1 besøkende) (1) gjest

EMNE: Kjøleproblematikk

Kjøleproblematikk 13 år, 11 måneder siden #4354

  • reser
Hei

Etter en tids \"jakt\" har jeg nå funnet et potensielt objekt: En litt sliten feltvogn som ser grei ut teknisk sett, men har stått lagret i lang tid.
Hadde en prøvetur på et kvarters tid i går på småveier og et kort stykke på landevei.

Jevn og stabil temperatur på ca 93 grader (avlest på instrumentet). Bilen ble på ingen måte \"tynet\" verken turtalls- eller fartsmessig. Kan man allerede her antyde at bilen kjører med \"vintertermostat\"?

Da jeg parkerte hadde jeg glemt at bilen sto i gir slik at motoren ble kvalt når jeg slapp clutchen, nesten umiddelbart begynte det å renne/plaske ned kjølevæske, sannsynligvis via overløpet fra radiatoren.
Ingen antydning til rust eller \"bunnfall\" i vannet på bakken, kun vann/frostvæske.

Litt senere på kvelden leste jeg litt i håndboka for feltvogna, der sto det at det anbefales tomgang i 1-2 min før man stopper motoren for å hindre etterkoking, eieren nevnte ikke dette som en mulig årsak.
Er det virkelig nødvendig å gjøre dette etter en kort tur uten vedvarende hard belastning av motoren?

Jeg trenger noen innspill, har etpar mulige teorier:
- Tett kjølesystem
- Termostat med for høy åpningstemperatur
- Slakk viftereim(ingen skrikelyder hørt...) evt vannpumpa
- Luft/lite kjølevæske i kjølesystemet

Det finnes sikkert mange mulige årsaker som dere med litt mer peiling kan komme med.

Problemet er at sålenge jeg ikke har bilen i min besittelse så er det vanskelig for meg å sjekke mulige årsaker, men jeg er takknemlig for alle tips. Greit å kunne ha et visst bilde av kommende kostnader når man vurderer å kjøpe et objekt.

Mistenker ikke selger for å holde tilbake informasjon, men føler meg litt mer komfortabel med tips fra tredjepart, ettersom selv de verste rullende \"rusthaugene\" koster ganske mye nå for tiden.

Setter pris på tilbakemeldinger. På forhånd takk for hjelpen!

Re:Kjøleproblematikk 13 år, 11 måneder siden #4355

  • Rammstein85
Jeg veit ikke så altfor mye men jeg har kjørt valp siden i høst, og det jeg veit er at temperaturen normalt er ca 90 grader, og hvis du stopper motoren umiddelbart så stiger motortempraturen ganske mye. har aldri hatt problemer med etterkoking på min. men jeg er nøye på og la den surre og gå bittelitt etter kjøring. trenger ikke være noe mer gærnt enn det og når du får sjansen til og se på den igjen kan du jo sjekke at den har nok vann, radiatoren sitter under lokket mellom fører og passasjer. nivået ska være ca 4 cm under lokket

Re:Kjøleproblematikk 13 år, 11 måneder siden #4356

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Bilen din har vintertermostat. Det er normal temperatur for vintertermostater.
Når det gjelder vannet som randt over er det to muligheter.

Enten har eieren nettopp fylt opp med vann/frostvæske. Han har da fylt helt til topps. Da blir det litt for mye, og det som er for mye vil komme ut gjennom overløpet til radiatoren.
Dette er helt naturlig, og er et tegn på at kjølesystemet virker som det skal.

Om det IKKE har blitt fylt for mye betyr det at det enten var for lite, slik at vannet ble for varmt når du stoppet motoren, eller at det er en lekkasje rundt vannpumpa.

Spørsmålet er om du er sikker på at det kom gjennom overløpsslangen eller om det kan ha kommet fra pakningen rundt vannpumpa.

Om pakningen lekker, kan du bytte den selv. Det er ingen stor kostnad.

I forsvaret var regelen at bilen alltid skulle gå på tomgang i et par minutter før den ble stoppet. Jeg har aldri gjort dette på mine biler. Jeg stopper bilen, og skrur av tenninga med en gang. Så lenge det er nok vann på systemet bør det ikke være noe problem.
Om bilen blir kjørt hardt i terrenget, kan man enten bytte til sommer-termostat, og fortsette å skru av tenningen straks. Eller man kan kjøre med vinter-termostat og kanskje vente 30 sekunder med å skru av tenningen.

PS: Dette er ut i fra egne erfaringer. Det er sikkert en grunn til at forsvaret har laget regelen. Selv kjører jeg med vintertermostat hele året, på alle biler, og jeg kjører ofte hardt i terrenget. Likevel har jeg aldri ventet med å skru av tenningen. Passe bare på at det er riktig mengde vann på bilen. Fyll gjerne på til det renner over. Det som er for mye vil renne ut første gang du har tatt en kjøretur (akkurat som du opplevde). Etter det skal resten gå fint.
..Trond

Re:Kjøleproblematikk 13 år, 11 måneder siden #4357

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
reser skrev:

Jeg trenger noen innspill, har etpar mulige teorier:
- Tett kjølesystem
- Termostat med for høy åpningstemperatur
- Slakk viftereim(ingen skrikelyder hørt...) evt vannpumpa
- Luft/lite kjølevæske i kjølesystemet


Sammendrag:

- Om systemet er tett vil motoren gå varm før du stopper den.
- For høy åpningstemperatur betyr at den ville koke før du hadde kjørt den varm.
- Slakk viftereim vil også gjøre at den går varm før tiden, ikke ETTER at den er stoppet.
- Luft i systemet har ikke noe å si. Det forsvinner ut gjennom ventilen i påfyllingslokket.
- For lite vann KAN være årsaken, men da burde temperaturen passert 100 grader før det var gått 15 minutter.

Mest sannsynlig årsak: Systemet ble fylt til randen like før du tok prøveturen. Da skal det fungere som det gjorde.
..Trond

Re:Kjøleproblematikk 13 år, 11 måneder siden #4358

  • reser
Takk for svar så langt gutter!

Jeg har tittet innom forumet i ny og ne de siste to årene, men registrerte meg først nå. Har tidligere hatt en jobb med mye reising, ergo liten tid til hobbyer. Har lest igjennom alle postene i denne delen av forumet og har skjønt at dine antakelser er vel kvalifiserte Trond. Takk skal du ha.

Det var helt tørt under motordekslet da vi åpnet det etpar minutter seinere. Med den mengden vann som rant ut er det rart om det ikke hadde vært vått her hvis pakningen var gåen.

Vanskelig å anslå mengden vann på asfalt, om det ikke akkurat var litervis så var det desilitervis. Men det er naturlig at det renner ut helt til fjæra i radiatorlokket overvinner trykket i systemet.

Vannet rant ned på høyre fjær foran, noe som stemmer godt med overløpsslangen såvidt jeg har skjønt utifra tegninger.

Skal gi selgeren en sjanse til ettersom vognas tilstand virker grei nok til meg (min 90% kjøring og max 10% mekking målt i timer - hehe!).

Tenkte å foreslå fylling av kjølevæske, deretter lufting av systemet stående på tomgang i oppoverbakke og med varmeapparatene på, regner med at eventuell luft lett kan slippes ut en stund etter at motoren har blitt stoppet. Høres dette fornuftig ut?

Skal forøvrig titte litt rundt vannpumpa og tørke med litt papir for å se etter væske etter neste prøvekjøring, men som du sier en pakning er ikke dyrt, og jobben er grei skuring selv for meg.

Får håpe jeg snart kan kalle meg veteranbileier. Luksusproblemer med for lav garasje får heller komme. Får slenge en pressenning over bilen hvis sommeren blir dårlig. Satser på å finne en velvillig bonde her i nærheten som bokstavlig talt har rommelig takhøyde (les: minstehøyde) før snøen faller. Ikke misforstå, jeg vil kjøre vinterstid også, men ønsker å ta vare på bilen på best mulig måte.

Re:Kjøleproblematikk 13 år, 11 måneder siden #4359

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Det virker på meg som at det ikke er noe galt med kjølesystemet på den bilen. Det randt over fordi det var for mye vann. Sikkert selgeren som nettopp har fylt opp med vann og olje, slik at alt skulle være i orden når kjøperne skulle teste. Han tenkte sikkert ikke på at det alltid renner over etter siste påfylling.

Alle mine biler har hver sin \"Telt-garasje\" som de parkeres i både sommer og vinter. Garasjen er ca 3,5 x 10 meter, og kostet ca 1200,-

Settes lett opp av 1 mann, og kan settes hvor som helst.

..Trond
Siste endring: 13 år, 11 måneder siden Av Trond.
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.77 sekunder å laste siden
Top of Page