Laplander Forum online since 2003   Today: 25 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Kjøleproblematikk
(1 besøkende) (1) gjest

EMNE: Kjøleproblematikk

Re:Kjøleproblematikk 13 år, 11 måneder siden #4360

  • reser
Tusen takk for all hjelp og innspill så langt Trond. Alltid kjekt å komme i kontakt med ildsjeler innen forskjellige hobbyer, eller det heter visst livsstil når det kommer til ex-mil kjøretøy!?

Likte godt eliminasjonsmetoden din der du knuste den skeptiske \"mulige feil\"-lista jeg hadde satt opp, jeg kan ikke si annet enn at du må ha rett på alle punkter.
Håper på sikt at jeg også kan bidra litt her på forumet ditt, synd at aktiviteten er så laber for tiden, men jeg er kanskje noen år for seint ute?

Det store ønsket over tid er å kunne fullrestaurere en feltvogn fra grunnen av, men da trenger jeg (minst!) en bil til - og jeg som ikke engang har begynt å samle enda!
Det koster vel mer enn det er verdt enten man måler i penger, blod, svette, tårer eller noe annet, men det er lov å drømme!

Første (realistiske) prosjekt blir å kjøpe inn en bruktmotor for å \"nullstille\" den til samme tilstand som fabrikksny. Uten noe som helst bling-bling, turbo, elokserte slangekoblinger og annet jåleri. Originalt er stikkordet for meg!
På den måten lærer jeg å skru litt på de gamle B18/B20, og så skader det vel ikke å ha en ekstra motor liggende, da kan man jo etterhvert øve seg på motorbytte også!

Har sett disse teltgarasjene før, men er ikke sikker på om naboene syns at den er like nyttig som meg. Bor landlig men tett... Konstruksjonen ser i hvertfall ut til å tåle det meste av skandinavisk vær.

Nok en gang takk for at du tok deg tid til å svare.

Re:Kjøleproblematikk 13 år, 11 måneder siden #4361

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Du er nok ikke for sent ute. Det har vært lavere aktivitet her det siste året, men det tar seg nok opp igjen

Du bør få en komplett delebil til 10.000 - 15.000
Da har du både motor, aksler og alt annet, og det blir nok billigere i lengden, i stedet for å kjøpe nye deler etter hvert som du trenger dem.
Jeg har en slik stående (kostet 13.000) og plukker stadig ting og tang fra den.

Uansett så synes jeg ikke det koster mer enn det er verdt. Jeg bruker et par av mine feltvogner som dagligbiler, og leverte inn skiltene på personbilen i 2001. Jeg betaler 380,- i veiavgift, og 180,- i forsikring. Det eneste som kommer i tillegg er bensin og olje. Må vel kunne si da at du sparer inn det du bruker på feltvogna om du sammenligner med en ny personbil og det den koster.

Du får overhalte B18-motorer til rundt 4000-5000. Brukte er sikkert billigere. Men før eller siden trenger du kanskje en aksel eller girkasse. Da sparer du fort inn å ha kjøpt en delebil i stedet for bare delene.
..Trond

Re:Kjøleproblematikk 13 år, 11 måneder siden #4362

  • reser
Det viste seg at topp-pakningen var gåen, eieren skifter denne så får vi se hvilken vei det bærer mtp kjøp.

Re:Kjøleproblematikk 13 år, 11 måneder siden #4363

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Da dro den vel kanskje dårlig? Men jeg tror ikke det var årsaken til at vannet rant over. Blir den solgt billigere? Eller skal eieren bytte pakning før den selges?
..Trond

Re:Kjøleproblematikk 13 år, 11 måneder siden #4364

  • reser
Eieren (faren til en bekjent av meg) tenkte å skifte pakingen slik at han fikk saken ut av verden før salg.

Jo, bilen trakk litt dårlig under kjøring, men jeg har ingen referanser å måle mot. I mitt stille sinn tenkte jeg at det var pga en sliten clutch...

Re:Kjøleproblematikk 13 år, 11 måneder siden #4365

  • Rammstein85
Husk at disse bilene har en liten B18 på 65/75 hk så den er ganske dau langs veien orginalt i tillegg kan den jo ha gamle tennplugger
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.72 sekunder å laste siden
Top of Page