Laplander Forum online since 2003   Today: 25 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Driver og skrur...!
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Driver og skrur...!

Re:Driver og skrur...! 18 år, 3 måneder siden #57

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Girkasse:
her

Jeg har vært på ferie, så jeg rakk aldri å se denne tråden før nå.
På beskrivelsen i det første innlegget virker det ikke som at det var noe med clutchen, men det fant du vel ut.
At lageret var slitt kan ha skapt problemet i første omgang.
Er hele kassa ødelagt eller er det et tannhjul som har hoppet av og blitt ødelagt?
Det går jo an å skifte et eller to tannhjul (blir litt billigere).

Tror ikke det finnes mer enn en type M40. Heter kassa M40, så skal den passe på B18 og B20. Har hørt at det finnes en Merchedes-kasse som passer, men som ikke er like slitesterk, så det er nok en fordel å bruke M40.

GL5 inneholder spesielle \"encymer\" (eller hva-det-heter) som tærer på pakningene. Nyere pakninger er laget for dette, men eldre biler med originale pakninger vil ikke tåle det særlig lenge. GL4 tilsvarer den typen olje som var på markedet når M40 kassene var nye, og alle pakninger fra 60- og 70-åra er laget for denne oljen. Dette gjelder ikke bare Valpen, men andre biler fra samme periode også.
Det vanligste lekkasjestedet for girkassa er i underkant der den store pakningen sitter, men dette hjelper vel ikke nå som du har åpnet hele saken.

Hvor mye er ødelagt? Du kan spare noen tusinger hvis det holder å skifte et par tannhjul eller et drev.
..Trond

Re:Driver og skrur...! 18 år, 3 måneder siden #67

  • Michael
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Innlegg: 15
  • Karma: 1
Aner ikke hva som er ødelagt. Tannhjulene ser tilsynelatende fine ut, men mye sponstøv i oljen. Jeg har blitt veldig sikker på at det er i forbindelse med de små tannhjulene til synkroniseringene.
Ved en titt ned i toppen av kassa, står staget til venstre bom fast... Reversen og midtre stag kan flyttes på.
Brenner litt for å skaffe en kasse som er i orden, og så prøve meg på en overhaling av den jeg har.
Skal visst etter det jeg har hørt være en grei skuring å overhale disse kassene.

Re:Driver og skrur...! 18 år, 3 måneder siden #72

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Er nok både best og raskest å gjøre det du bestemte deg for, ja.
Da kan du heller fikse den gamle litt etter litt.
Tror Trollstein har noen kasser på lager, men husker ikke prisen.
..Trond
  • Side:
  • 1
  • 2
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.73 sekunder å laste siden
Top of Page