Laplander Forum online since 2003   Today: 25 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Drivlinan skall få sej en upprustning
(1 besøkende) (1) gjest

EMNE: Drivlinan skall få sej en upprustning

Re:Drivlinan skall få sej en upprustning 15 år siden #4056

Och båda fjäderpaketen + styrdämparen
Vedlegg:

Re:Drivlinan skall få sej en upprustning 14 år, 12 måneder siden #4060

Ja så efter några långa dagar var det dags att släppa ner valpen på hjulen igen och ta en provtur

Och resultatet vat över förväntan.
Alla växlar gick väldigt fint att få i, axlarna var tysta och fina diffen verkar fungera riktigt bra, bromsarna var långt överförväntan, och tog överaskande bra.
de nya bladfjädrarna lyfte karossen ca 5-6 cm högre än de gamla och bilen var mycket stabilare,
En oväntad sak var att styrningen gick mycket lättare, inga bekymmer att köra enbart med handflatan på ratten i lite lätt kuperad terräng.

Ja nu är det dags för välförtjänt vila, tidigt i morgon bär det i väg på körning i Olerum, där skall väll nya drivlinan testas lite mer ordentligt

Re:Drivlinan skall få sej en upprustning 14 år, 12 måneder siden #4061

Ja som väntat egentligen gav motorn till slut upp , den har varit dålig länge, ni som var på vårträffen i bjurbäcken förra våren kanske kommer i håg hur den gick efter jag släpat upp husvagnen dit,
Nu grinade oturen riktigt åt mej under lördagen ,
Det började med att jag skulle testa axlarna och diffbromsen i (sjön) de har i olerum, där gav Lamellerna till koplingen upp och jag blev vinschad upp en massa plågande senare gick den för egen maskin till torrare mark, där åkte lådorna ner och ett par begagnade lammeler skakades fram, men det verkade som det var tryckplattan som var slut, så jag skruvade på de gamla lamellerna och en vanlig amazon tryckplatta och valpen gick igen.
Så ut och provköra lite till.
det som kunde konstateras var att diffbromsen fungerade perfekt, jag hade driv på båda bakhjulen och båda lådorna fungerade bra, axlarna gick tyst och fint på landsväg, bladfjärdrarna var ett riktigt (lyft) med andra ord allt som fått sej en översyn och bytts ut fungerade över förväntan ,
Ja så skulle jag köra hemmåt då, så ville jag i alla fall men inte motorn,
Summa sumarum bogsera valpen till kompisens garage, och min kära sambo kom och hämtade mej och alla verktyg, så nu är det bara att kavla upp ärmarna och renovera upp en ny motor som jag kan åka dit och kasta i.
Så förhoppningsvis skall det snart vara snurr på valpen igen

Re:Drivlinan skall få sej en upprustning 14 år, 11 måneder siden #4070

  • EKJ
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • Innlegg: 47
  • Karma: 14
har du noen oppskrift på håndbrekket med skive?

Re:Drivlinan skall få sej en upprustning 14 år, 11 måneder siden #4072

Nä det var förra ägarna till axlarna och lådorna som byggt om till skiva på handbromsen på fördelningslådan,
Men som jag ser det kan det inte vara så svårt,
jag är nästan säker på att det är saab skivor och klossar, så ett fäste för de två hävarmarna som de gjort själva,
Jag skall sätta en gammal handbromswire från volvo mellan hävarmarna och till ordinarie handbroms stag, det blir bara ett fäste för handbroms wiren och en skruv justering så funkar det fint sen,
Har tyvär inte hunnit det än då jag lite snabbt fick renovera upp en ny motor och byta,
Jag kan gärna fota lite närmare hur de gjort och lägg ut här om du är intresserad
MVH H.Hansen

Re:Drivlinan skall få sej en upprustning 14 år, 11 måneder siden #4074

  • EKJ
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • Innlegg: 47
  • Karma: 14
Det hadde vært flott med noen bilder... har mere tru på skive en trommel. litt myr og urenheter så står den ikke i bakken med trommel.
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.75 sekunder å laste siden
Top of Page