Laplander Forum Indeks online since 2003   Today: 16 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Juletur
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Juletur

Juletur 17 år, 3 måneder siden #1193

  • hoppihelvet
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • Innlegg: 20
  • Karma: 1
Det startet så fint,ikke en enste snøfille i mils omkrets,og jeg skulle leke julenisse med feltvogna mi...
Alt gikk strålende,helt til jeg skulle hjem etter den siste leveringen.Kom i ett lyskryss hvor jeg måtte stoppe for rødt lys.Jeg skulle opp til venstre i en slakk oppoverbakke da lyset endelig ble grønt.
Tok løs i første gir og kom meg igjennom lyskrysset,opp den slakke bakken,da det smalt noe jævlig under kjærra...all framdrift var bort,og det var bremser og håndbrekk også.Bilen stoppet og trille framnover og startet på tur nedover igjen,rett mot lyskrysset,og med ræva først.
Og der satt jeg...hva faen gjør jeg nå????
Var jo en del trafikk,men heldigvis så tok de bilene som stod bak meg i lyskrysset til høyre,men det ble jo grønt i den andre retningen også,så jeg vrei ratt og fikk bilen opp på gangfeltet,plantet høyre hjørne av vohna i en høy mur for og bremse farten,føt jeg smalt inn i ei lysmast...og da var jeg endelig stoppet...
Hoppet ut,vinket trafikken videre meg kostymet mitt,bøyde meg ned for og se under vogna,og der hang bakakselen,krysset bak hadde gitt etter og tatt kvelden,og i farten så hadde den tatt med seg bremseslangen til hjula bak..
Jaja tenkte jeg,godt det er jul i morra,men her kan jeg ikke stå,så jeg fikk henta hjelp der jeg hadde min siste levering,ordnet med tau,stoppet trafikken igjen og startet med og slep kjærra en 3-400 meter hvor den kunne stå så lenge.Jeg sa ifra om at jeg ikke hadde bremser i det hele tatt før karen dro meg oppover,gikk bra,helt til vi skulle ta av hovedveien og inn til høyre.Han hadde fått fin flyt på draget,men jeg syntes han kjørte litt sakte nå,i forhold til det han hadde på slepp...for og gjøre det kort,det endte med at jeg og kjærra rendte inn i ræva på bilen hans,en opel omega stasjonsvogn,og trykkte inn bakluka...
Og da sier jeg bare...fortsatt god jul og ett godt nyttår kamerater.Jeg må skru bil nå,for i dag kom falken og leverte den på døra mi,og presenterte ei regning på 950.- ...pluss at jeg nok må sjekk opp for skadene på opel`n..
Håper på bedre lykke neste år
Tips om deler mottas med tak.(akselkryss,bremseslanger...)

Sv:Juletur 17 år, 3 måneder siden #1194

  • cato
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 505
  • Karma: 24
hummm en ulykke kommer skjelden alene serru:)
men deler er jo ikke noe problem.... se i shop\'n der er alt du måtte ønske og litt til:)

Sv:Juletur 17 år, 3 måneder siden #1195

  • Torgersen
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 764
  • Karma: 26
Makan til innholdsrik jul da!
Beklager å høre at du var så sinnsykt uheldig, men måtte bare tillate meg å smile en smule etter at jeg leste dette. Dette hadde vært utrolig artig å fått opplevd eller sett med egne øyne. Så får du problemer med å skaffe utstyr er det bare å skrike ut så skal vi nok finne noen som har det du trenger.

For hva det er verdt, god jul videre!

Sv:Juletur 17 år, 3 måneder siden #1196

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Var nok ikke gøy mens det skjedde, men det kunne jo gått mye værre..
Jeg vet ikke om bilen fikk skader når du traff muren, men de andre delene er jo ikke blandt de dyreste (om det er noen trøst).
Mellomakselkrysset kan jo fort byttes ut. En forsterket type finner du HER.

Bremsevæske med Silikon finner du HER.

Nå vet jeg ikke hvilket bremserør som ble skadet, eller om det er fler enn et, men de er ikke så dyre som til andre biler.

Tror nok det hadde blitt mye værre (dyrere) om noe hadde røket i girkassa eller i en aksel.

Men en ting skjønner jeg ikke...:

Bakre mellomakselkryss røk, da svingte bakre mellomaksel rundt, og ødela et eller flere bremserør. Da hadde du ikke drift på hjulene bak (hva med forhjulene?). Selv uten bremserør så burde håndbremsen virke? Den er jo mekanisk.
..Trond

Sv:Juletur 17 år, 3 måneder siden #1197

  • hoppihelvet
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • Innlegg: 20
  • Karma: 1
Du er inne på noe der,men siden håndbrekken går på akselen,og den er røket,da er det ikke mye bremsekraft du får plantet i bakhjulene:-)
En annen ting jeg syntes var litt rart,er jo at bremsene foran også var borte,men det skyldes nok at det kunn er en krets system på denne?
Og når dette skjedde.så hadde jeg kunn bakhjulene kobblet inn...dessverre

Sv:Juletur 17 år, 3 måneder siden #1198

  • hoppihelvet
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • Innlegg: 20
  • Karma: 1
Og jegt takker og bukker nok en gang for kjempe gode tips og linker til eventuelle deler:-)
Har vært inne på shopen og sett litt,men har ikke fått ut finger`n og bestilt noe ennå..
  • Side:
  • 1
  • 2
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.76 sekunder å laste siden
Top of Page