Laplander Forum Indeks online since 2003   Today: 19 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Bål forbud
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1

EMNE: Bål forbud

Bål forbud 17 år siden #1950

  • Jim
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • Innlegg: 29
  • Karma: 7
Denne tråden gjelder artikkelen: Bål forbud

Ja det er lett å feilvurdere brannfaren. Det gjorde i allefall gamlenaboen min på Notodden. Satte fyr på hagen min, mens jeg lå og sov på sofaen. Det var ikke trivelig å våknet opp å se rett i flammehavet på utsiden av stuevinduet og ulende saftblandere i tunet


Bilde fra Telen 20/4-2006
Vedlegg:

Re:Bål forbud 17 år siden #1956

Hur omfattande är förbudet jag hadde tänkt mej en tur upp till trysilälva i juni när älva opner och lurer på om men får lage mindre bål för matlagning og varme av vann till kaffe og vaskning. har givet vis vann med meg så jag kan släcka efter meg unskyld min dålige svavnig av norsk H.Hansen

Re:Bål forbud 17 år siden #1959

  • Jim
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • Innlegg: 29
  • Karma: 7
Ifølge brannlovgivningen er det et generelt forbud mot å gjøre opp ild i eller i nærheten av skogsmark uten brannsjefens i kommunens tillatelse i tiden 15. april - 15. september.
Brenning av St. Hansbål f. eks som ikke kommer inn under kategorien \" i eller i nærheten av skogsmark\" skal allikevel meldes til brannsjefen. Meldingsskjema ekspederes fra Rådhusets servicetorg.

Husk å vis hensyn til naboer og allergikere. Ved tørke, sterk vind o.l. kan brannsjefen utstede totalt bålforbud, dette vil isåfall bli annonsert på kommunens internettsider og i lokalpressen.


§ 8 - 2. Bruk av ild utendørs. (utdrag av forskriftstekst) Det er forbudt å gjøre opp ild eller behandle ting som representerer en brannfare utendørs under slike forhold eller på slik måte at det kan føre til brann. Oppgjort ild må ikke forlates før den er fullstendig slokt. Ved flatebrenning eller brenning av hogstavfall i skogmark samt gras- og lyngsviing i eller i nærheten av skogmark, skal det være en ansvarlig leder som skal utarbeide planer, og sørge for at brenningen gjennomføres på en forsvarlig måte. I god tid før brenningen foretas skal det sendes melding til leder av brannvesenet. Med unntak av brenning som nevnt i annet ledd er det i tidsrommet 15. april-15. september forbudt å gjøre ild i eller i nærheten av skogmark uten tillatelse fra kommunen. Kommunestyret selv kan gjennom lokal forskrift fravike dette forbudet dersom lokale forhold tilsier det.

Vet ikke om det hjalp deg litt jeg:scratch:
Tror nok primus, stormkjøkken eller grill er greiest i den tiden....
Uavhengig av det generelle forbudet, må man alltid vise nødvendig aktsomhet for å unngå å stifte brann så det kan være lurt å gå et stykke bort fra skogen og i nærheten av vann hvis man skal bruke varme.

Re:Bål forbud 17 år siden #1960

det blir nok stormkjökken trur jag det blir för mye krongel att söka tillatelse fra brannsjefen og at finne på noe att lage bål med på fjället, Tusen tack för hjälp med svar mvh H.Hansen
  • Side:
  • 1
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.72 sekunder å laste siden
Top of Page