Laplander Forum online since 2003   Today: 19 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Dekk til valpen. Hva slags og hvor?
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Dekk til valpen. Hva slags og hvor?

Dekk til valpen. Hva slags og hvor? 16 år, 10 måneder siden #2198

  • Ystei
  • FRAKOBLET
  • Bruker
  • Karma:
Heisann!

Jeg har planer om å kjøpe meg en volvo valp og tenker å montere større og breiere dekk for å gi den bedre stabilitet på vei og i terreng + tøffere utseende. B)

Jeg lurer på:

-Hva slags dekk funker bra på valpen med tanke på at den ikke har kreftene til å kaste ut gjørme/snø som tetter dekksporene i terreng. Dekka må også være ok på vann, is og snø på vei, da jeg kommer til å kjøre en del på vei også. 35/12.50 virker som en grei dim. Eller hva?

-Hvor får jeg tak i dekk og felg billigst?


Har titta litt rundt og jeg finner ikke noe som er billigere enn www.nordkystens4x4.dk.

Noen som vet om andre butikker i norge, sverige eller danmark som er billige?

Tenker da på å eventuelt ta en tur til danmark eller sverige for å montere dekka der for å slippe toll.

Vet også at dekk er billige i USA, men vil det lønne seg med dekk derfra med tanke på frakt og toll? I sverige/danmark går det ann å kombinere med en \"ferietur\"/harrytur for å slippe frakt og toll, men det blir værre å kjøre til USA.

Venter i spenning på svar.

Re:Dekk til valpen. Hva slags og hvor? 16 år, 10 måneder siden #2202

  • Torgersen
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 764
  • Karma: 26
Petlas NT3 er suverene...
Fås hos Trollstein eller så kan du bestille de under shopen på denne siten.
Krefter nok har valpen i mase vis, så der trenger du ikke å bekymre deg. Bruker selv Petlas og de fungerer helt PERFEKT.

Skal du ha deg skikkelig vinter dekk kan du jo gå til anskaffelse av goodyear dekkene eller noe å pigge dem. Da sitter du godt på veien.

Du må ut med ca 1500 +++ mva for dekk her i norge.

Litt usikker på hva slags dekk du er ute etter. For kjøring kun på landevei, begge deler eller bare off road?

Lykke til med p finne valpen din.!

Re:Dekk til valpen. Hva slags og hvor? 16 år, 10 måneder siden #2203

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Jeg bruker også Petlas, det er ikke noe som er bedre enn dem i terrenget, men de er jo ikke spesielt brede.
Skal du ha ekstra brede dekk, vil jeg tro du burde se etter Trelleborg Cross Country. De ligger på rundt 3500-4000 pr stk, men de ser jo ekstra fine ut på Valpen. Bare husk på at du må velge mellom dekk som ser bra ut (f.eks Cross Country) eller dekk som tar seg best frem (f.eks. Petlas). De som ser best ut på bilen er ikke de som tar seg best frem.
..Trond

Re:Dekk til valpen. Hva slags og hvor? 16 år, 10 måneder siden #2204

  • Ystei
  • FRAKOBLET
  • Bruker
  • Karma:
Takker for svar!

(håper det er ok at jeg lånte bilde av deg, CHEVVYAZER fra Offroad.no)
Jeg tenkte egentlig å gi den litt tøffere utseende og litt bedre vei-egenskaper. Kommer nok til å kjøre mest på vei. Men planen er jo mange utflukter og terrengturer også! (er jo derfor jeg skal ha meg en valp)

Hvor dårlige er Petlas dekkene på vei med tanke på våt vei og stabilitet/styring osv..?

Og hvor dårlige er et A/T eller terrengdekk som feks BF Goodrich All Terrain, BF Goodrich Mud Terrain eller Interco trxus i terrenget?
De to siste skal vel være ganske bra i terreng?

Terrengdekk slites vel fortere enn vei-dekk?

Hvordan er Petlas med tanke på slitasje?

3500-4000 per dekk blir nok litt dyrt for meg..
Vedlegg:

Re:Dekk til valpen. Hva slags og hvor? 16 år, 10 måneder siden #2205

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Jeg bruker Trelleborg Cross Country med stålpigger om vinteren. Synes de er like gode som Petlas på veien, spesielt på is og løssnø. Skal jeg ut i terrenget om vinteren, tar jeg de av og setter på Petlas (uten pigger), da kommer jeg frem med Petlas der Trelleborg-dekkene med pigger må gi opp.

Jeg har hatt anledning til å sammenligne de fleste dekk ute i terrenget. Jeg har alltid kommet frem der de med Trelleborg, Mud Terrain og dekk til 6000,- har stått fast, både sommer og vinter. Synes Petlas\'ene er gode på veien også, men de har en svakhet på glatt is.

Her er jeg på tur med Trelleborg og lastebilpigger.
Jeg kom langt, men måtte jo gi opp etter hvert:
(Dro dit senere med Petlas, og hadde ingen problemer).


Her er jeg på en annen tur med Petlas. De er like gode i snø, som i gjørme og sump:
..Trond

Re:Dekk til valpen. Hva slags og hvor? 16 år, 10 måneder siden #2206

  • Ystei
  • FRAKOBLET
  • Bruker
  • Karma:
ok.. På is burde man kanskje ta det litt med ro uansett:P Eventuelt sette på kjetting/pigger!

Men hovedargumentet for å sette på større dekk er jo egentlig utseende da. Ser en del større og kraftigere ut med 35\" B)

En ting jeg også har tenkt på er at den vil jo bli mer stabil (velter seinere) med breiere og tyngre dekk. Noen formening om det?

Men, burde vel kanskje skaffe meg en bil først! hehe..
  • Side:
  • 1
  • 2
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.79 sekunder å laste siden
Top of Page