Laplander Forum online since 2003   Today: 20 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Blinklys rele
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Blinklys rele

Blinklys rele 16 år, 8 måneder siden #2433

  • Simen
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Innlegg: 9
  • Karma: 2
Kan noen fortelle emg hvor blinklys releet ligger. Alle blinklys lyser plutselig konstant. Ingen lyspærer som er gått. Kan det være andre ting enn rele?

Re:Blinklys rele 16 år, 8 måneder siden #2435

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Nedenfor varmeapparatet, foran girspaken, sitter et stort deksel, festet med 10 eller 12 skruer. Skru ut alle skruene, løft vekk dekselet. På venstre side (på veggen mot gasspedalen) sitter blinklysreleet. Om det lyser, men ikke blinker, tror jeg heller at det er dårlig jording, Om releet ikke virker bør det ikke lyse i det hele tatt.
..Trond

Re:Blinklys rele 16 år, 8 måneder siden #2437

  • Simen
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Innlegg: 9
  • Karma: 2
fant fram og prøvde litt forskjellig.

Selve relet sier klikk, men stopper allerede etter første gang. Så selve blinkingen er ikke tilstede. Det høres ut som om releet fortsatt funker. Det første \"klikket\" er klart og tydelig, men virker som om den ikke slipper igjen...

Prøvde å ta ut alle ledninger og sette de inn på nytt, men det hjalp ikke noe...


Så vet ikke helt hva som er galt jeg?!

Re:Blinklys rele 16 år, 8 måneder siden #2439

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Dårlig kontakt, mest sannsynlig i jordingen. Selvsagt kan det være releet, og at det er dårlig kontakt i spolen innvendig, men jeg tror heller det har med jording å gjøre.

Dette er et typiskt symptom på jordingsproblemer:
Systemet har kontakt, du setter på blinklyset, og stømmen kommer gjennom releet (klikk) og videre ut. Men dette fører alltid til en ørliten bevegelse av ledninger eller kontakter, og denne bevegelsen er nok til at kontakten forsvinner. Da kommer ikke strømmen i retur på minussiden (jord) og alt stopper der. Det som begynte å lyse, vil ikke slukke, da strømmen ikke når tilbake til releet.

Det er dette som skjer ved jordingsfeil, og jeg tror nok det er jordingsfeil du har..
..Trond

Re:Blinklys rele 16 år, 8 måneder siden #2441

  • Simen
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Innlegg: 9
  • Karma: 2
OK...en jordingsfeil...

Men hvor bør jeg begynne å lete? Som sagt, tok av alle ledningene som førte til releet i går pusset litt med en stålbørste og satt de på igjen, men det var ingen forbedring. Er det andre plasser jeg kan se eller sjekke?

Re:Blinklys rele 16 år, 8 måneder siden #2442

  • Simen
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Innlegg: 9
  • Karma: 2
Fikk det til å funke igjen... Plutselig. Gjorde ingen ting. Var bare ute å kjørte en tur. Men de første blinkene er \"trege\", bruker lengre tid enn de som kommer mot slutten. Virker som om farta øker etterhvert.

Tegn på at releet kanskje ikke funker som det skal?
  • Side:
  • 1
  • 2
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.75 sekunder å laste siden
Top of Page