Laplander Forum Regler online since 2003   Today: 20 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Stikkakselbrudd
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1

EMNE: Stikkakselbrudd

Stikkakselbrudd 16 år, 7 måneder siden #2537

  • EKJ
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • Innlegg: 47
  • Karma: 14
Er det normalt at stikkakselene ryker på feltvogna? Den venstre bak gikk av for meg forrige helg, det samme skjedde med den forrige volvo felten jeg hadde også. Denne gangen måtte jeg ut med diffen for å få ut det som satt igjen:banghead: Da viste det seg at den høyre var vridd på splinsen, så den mått skiftes også.

Re:Stikkakselbrudd 16 år, 7 måneder siden #2539

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Har kun vært borti det 2 ganger. Begge gangene/bilene ble kjørt i dyp snø, med kjettinger. Har ikke hørt at det har skjedd ved riktig bruk, om de ikke var skadet fra før. Om den var vridd, har det sannsynligvis skjedd over lengre tid.

Det som skjer, er at kjettingene får tak i bakken under, og rykker bil og aksler fremover, så har de ikke grep, men spinner seg ned til de får nytt tak, og rykker bilen fremover igjen. Dette kan føre til at de vrir seg eller ryker. Har også hørt at de kan ryke ved landing, om du har stor fart, og \"hopper\" over dumper og bakketopper.

Så vidt jeg vet er det noe slikt som må til for at de skal ryke, men det må ha skjedd over lengre tid. Det vil ikke skje på de første 10 turene med slik belastning, så sant de ikke er skadet eller svekket allerede.
..Trond

Re:Stikkakselbrudd 16 år, 7 måneder siden #2559

  • EKJ
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • Innlegg: 47
  • Karma: 14
Jeg har ikke brukt kjetting på bilen, men på 44 år kan det jo ha skjedd:P Får vel endel bedre tak med 35-12,5 mud hjul en med harde kløverdekk, så det er ikke umulig at noe av årsaken ligger der også... var greit med ett lite overblikk baki der uansett. her reparerer man ikke før man må... værste jeg vet å skru på egen bil:whistling:

Re:Stikkakselbrudd 16 år, 7 måneder siden #2561

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Samme her..
Jeg har skrudd mye på mine, men bare når jeg ikke har noe annet valg. Det er det værste jeg vet
..Trond
  • Side:
  • 1
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.69 sekunder å laste siden
Top of Page