Laplander Forum online since 2003   Today: 18 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Fel på förgasaren= massa konstiga problem
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1

EMNE: Fel på förgasaren= massa konstiga problem

Fel på förgasaren= massa konstiga problem 15 år, 9 måneder siden #3447

Hej ni som var med i Bjurbäcken i våras kanske kommer i håg att min valp gick och lät som en gammal folkvagn.
många funderingar angående att den gick het och bränslet förångades eller flödade över vart det.
Trodde själv att det var en spricka i toppen eller att topplockpackningen gått.
Men jag började med att byta luftburk och förgasare då den bara blev värre och allt verkade komma från bränslesystemet och luft tillgången.
Väl i särplockat ser jag att flotörnålen är kraftigt skadad som om någon gått lös på den med en huggmejsel och hammare, sedan ligger ett av munsykerna (högfart) lös i botten av bränsle koppen,

Ja fram med en annan förgasare tog reserdelar från den. rengjorde förgasare i hetvatten och trycklyft,på med nya packningar och tillbaka med förgasaren.
Satte på min nya luft burk och provkörde på en lättare tur inga problem,
Dagen efter skulle det bära av ca 10 mil på SOT träff i Olerum och bilen gick fint hela tiden inget problem med värmen eller blödder ur ljuddemparen (Exsos systemmet)problemet med flödande eller dunstande bensin försvann, valpen gick fin hela dagen inte ens när jag hjulade hem med lågt lufttryck i däck (borde gått tungt då)och lerig kylare gick den varm.

Kan alla mina bekymmer komma från den havererande förgasaren eller skall jag riva av toppen för säkerhets skull, tycker ju inte att man skall laga något som inte är trasigt, och nu verkar ju allt funka

Tacksam för ideer eller liknade erfarenheter
MVH H.Hansen
Vedlegg:

Re:Fel på förgasaren= massa konstiga problem 15 år, 9 måneder siden #3450

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Jeg har hatt mye problemer med forgassere opp igjennom tiden. Det kan lage mye mer problemer enn man tror. Om den virker bedre nå, så ville jeg ikke gjort noe med motoren. Man skal ikke skru på noe som virker

Jeg hadde en forgasserfeil på en Volvo 145 for noen år siden. Det virket som at bilen gikk på 2 sylindere, og den orket ikke å dra opp bakker. Jeg forsøkte alt annet først, men ingen ting hjalp. Når jeg byttet forgasser var det som en ny bil. Jeg kunne spart mange penger om jeg hadde sjekket forgasseren først
..Trond

Re:Fel på förgasaren= massa konstiga problem 15 år, 9 måneder siden #3451

Ja som jag mistänkte då förgasaren kan ställa till med mycket.
Tycker inte heller att man skall skruva på saker som fungerar.

Jag har ju Orginal motorn med tilverknings nr 539 ligandes som skall total renoveras, bättre att lägga pengar och energin på den så jag har en frisk motor att byta till om det händer något otrevligt med den som sitter i.

Blev faktiskt förvånad när jag lossade ventilkåpan på motorn jag har i nu i vanliga fall bruka den ju vara svart av avlagringar innuti men den var helt ren såg nyrengjord ut, så med det i bakhuvet får jag för mej att motorn är i ganska bra skick ändå, den drar inge olja vatten eller spökar på något annat vis nu, oljan den tryckte ur sej när vi körde upp till masten genom filtpackningen på vevaxeln bak måsta ha haft med det höga tryck som den hadde då den gick så het och att oljan var väldigt tunn då. det har då inte kommit ut något mer olja där, ändå har jag kört bra med mil och en del skogs körning.

Bra att höra att det var möjligt att allt berodde på förgasar eländet.
Tackar så mycket så länge
Så höres vi fridens folk Mvh hasse

Re:Fel på förgasaren= massa konstiga problem 15 år, 9 måneder siden #3453

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Blir den like varm når du belaster den, eller har det også blitt bedre?
Det kan jo også komme fra forgasseren..
..Trond

Re:Fel på förgasaren= massa konstiga problem 15 år, 9 måneder siden #3454

Nä det bekymret försvann samtidigt
Så antagligen hade det med de hela att göra, hur vet jag inte men nu går den jätte fint igen,
Tog ju bort termostaten och nu stannar tempen på runt 60 grader, så det är väll bara att sätta i en igen skall ju ändå passa på att fylla med rätt glycolblandning, då det nästan bara är vatten i den nu.

Funderar om den fick så mycket bränsle att den inte klarade av att förbränna allt och fick jobba mer på något vis:huh: , konstigt att ett problem kan ställa till med så många olika symtom, att den gick ogämt och bluddrade ok , men att den gick het så pass hela tiden , fattar inte riktigt hur det kan komma sej

Skall i väg på en träff ca 8 mil bort under helgen en 2 dagars får se hur den beter sej då men nu har jag ju kört ca 30 mil och en heldag i skogen på sweden offroad tour, utan problem
  • Side:
  • 1
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.74 sekunder å laste siden
Top of Page