Laplander Forum Hjelp online since 2003   Today: 16 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Stålspuna bränsleledningen
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1

EMNE: Stålspuna bränsleledningen

Stålspuna bränsleledningen 15 år, 5 måneder siden #3724

Hej I dag har jag fått vara med om en ny upplevelse

jag fick bekymmer med bränslet för 2 veckor sedan på en körning, Då jag hittade lerigt vatten i förgasaren, trodde jag att det var boven i dramat och har under en veckas tid bråkar med den. många gånger har denna förgasare skruvats isär och rengorts, och i går under provkörning så gick valpen som den skulle igen.

OK allt frid ock fröjd, tankade upp den för färd 9 mil till ett köromeråde som skulle få bli dagen höjdpunkt.

Kl 8 startade jag och räknade med att vara framme runt nio.
allt gick fint i 4 mil sedan började ryckningarna som sa att bilen inte fick bensin som den skall, så proseduren med förgasaren och regörnigen på börjades igen, men inget hittades i förgasaren, lika som det varit de 20 senaste gångerna jag kollat.
Ja så hakckade jag mej fram en mil till, innan jag tröttnade helt och plockade fram renoverings satsen till bränsle pumpen, bort med pump och bytte allt i den, skruva tillbaka, och valpen gick fint igen. glad fortsatte jag min färd i 2 mil så började de förbannade ryckningarna och den fick helt klart inge bensin igen,
Halvt tokig vid det här laget trampade jag som en tok på gasen för att försöka pumpa in bensin i förgasaren,
Då går gaspedalen AV och jag står med en rund rör bit som sticker ut där gaspedalen suttit.

Ja nöden har ingen lag . så fram med en svetstång och nöp fast på röret och en provisorisk gaspedal var skapad.
Men problemet kvarstog inge bensin.
Kollade alla ledningar från den ståomspunna bensinledningen som går in i pumpen och där var det fullt flöde kollade förgasaren inga problen där heller.

Då slog det mej att jag varit med om att bromsledningar separerat inuti,
Så det sista som kollas är denna stålomspunna bränsle lednings bit,
Å mycket riktigt där var det totalt stop

Vad göra ????
Jo jag rotade runt i hytten och på flaket, hittade en liten bit vatten slang, och två slang klammor, knipsade av den stålomspunna ledningen och gick lös på ändarna med gängorna som skall in i pumpen respektive röret till tanken. fick efter några svordommar på vattenslangen och klammorna skruvade på den improviserade bränsle ledningen på pumpen och vid bränsle röret från tank.
SÅ kunde jag ta mej de sista milen till träffen,
Kl var nu närmare halv 2. väl där skrattade de gott åt mej och mina lösningar, skakade fram en svets så jag kunde svetsa fast gaspedalen igen,

Så kunde jag tilbringa några timmar i skog och vatten hål och leka av mej ilskan över allt elände som hänt under dagen.

Vart vill jag komma med detta då ?????

Jo jag tycker mej känna igen problemet hos andra med valpar och de stålomspunna ledningarna.
Där har problemen oftast trots bero på bränsle pumpen och den har byts ut mot de nyare utan glas kopp och med slang direk på pumpen, och blivit av med bekymmret.
Undrar hur många gånger det faktisk varit just den stålomspuna lilla slangbiten mellan Pump och röret till tanken som egentligen varit boven????

Kan vara bra att veta att de faktiskt kan sepparera och sugs i hop av pumpen, så lossar man på något vakiumet släpper och allt verkar ok igen men sakta och säkert suger pumpen i hop gummit i slangen och det blir stopp för bränsle igen

så var det sagt ha en bra kväll det skall jag nu när jag vet vart mina bekymmer kommit i från
H.Hansen

Re:Stålspuna bränsleledningen 15 år, 5 måneder siden #3725

  • danneape
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 274
  • Karma: 30
Det är alltid roligt att läsa om dina \"skojjiga\" bravader, tar en pilsner så firar vi tillsammans hasse!
//Danne

Re:Stålspuna bränsleledningen 15 år, 5 måneder siden #3726

HAhaha jo nu när man är hemma igen med fungerande bil kan jag unna mej en pilsner jag med, men det var lätt att hålla sej för skratt innan vi var i Olerum och fick låna svets

Re:Stålspuna bränsleledningen 15 år, 5 måneder siden #3727

  • Seglarn
  • FRAKOBLET
  • Senior Boarder
  • Innlegg: 72
  • Karma: 10
Alltid bra att lära sig nya saker. Har nyss tankat 11:an full. I Bergslagsskogen är priset nu 10.19/liter.

Re:Stålspuna bränsleledningen 15 år, 5 måneder siden #3728

Ja det har gått åt rätt håll där ett tag i alla fall:ok:
Fan snart känns det billigt att tanka

Re:Stålspuna bränsleledningen 15 år, 5 måneder siden #3737

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Kanskje en fordel å ha bensinslanger (og slanger til radiator) i reserve i bilen. Jeg har tenkt på det mange ganger, men har ikke lagt det i bilen ennå
..Trond
  • Side:
  • 1
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.77 sekunder å laste siden
Top of Page