Laplander Forum Nyeste online since 2003   Today: 18 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Kapell på pick upp valpen med hytt
(1 besøkende) (1) gjest

EMNE: Kapell på pick upp valpen med hytt

Kapell på pick upp valpen med hytt 15 år, 4 måneder siden #3801

Hej som några av er vet så har jag under hösten samlat på mej lite grejor så att det skall bli möjligt att få på kapell över flak delen på min pick upp valp.
Jag tänkte visa några foton på hur det gått hit tills, och vad som har insamlats.
Jag hade turen och fick tag i en helt ny kapell del till bakdörren


Det är en model som det sitter knappar på så det skall gå att ta loss den och rengöra eller sköta om vid renovering mm, ganske skönt att ha en ny och fin plast i själva rutan så jag får lite sikt bakåt genom hyttfönstret och bakåt.
Men innan det så fick jag chansen att plocka bort en komplett kapellställning, sätena, värme agregatet, Ja i stort sätt allt som satt på en kapellvalp, och behövs för att få till det så den blir funktionel.

bakre delen var det inga bekymmer med den var bara att skruva på i de gamla fästeshålen på flak kanten
men från dörrarna och fram stämde det inget vidare, då taket på en pick upp är lite högre än kapellvalpens tak,
Så i stället för att kapa sönder de fina plåt listerna som är orginal, tillverkades 2 st nya plåtar i rostfritt och sattes mellan ställningen och bak kanten på hytten,

Min T-Max Hi jack hittade en lämplig plats på bår stativen som är utfällbara.

Nu har den andra bak luckan med kapelstälningen tagits in och den nya kapelldörren skall sättas på, samt den undre delen med reservhjuls fästet skall få sej lite rostlagning i undre kanten och förberedas för lackering.

Meningen är väll att hela valpen skall få sej ny färg och lite rostlagning på skärmkanter under vintern, och att det kommer på kapell samt görs i ordning bak på flaket så att en person kan övernatta där, ganska bekvämt, med både den vattenburna orginal värmaren och en extra gasolvärmare som håller kyla och väta borta.

Ja det är en hel del på gång utöver detta med, men det återkommer jag till när alla saker till det har samlats i hop och är redo att monteras på
Vedlegg:

Re:Kapell på pick upp valpen med hytt 15 år, 4 måneder siden #3802

Ja så skall jag försöka få in en bild på nya kapelldörren
Vedlegg:

Re:Kapell på pick upp valpen med hytt 15 år, 4 måneder siden #3803

  • danneape
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 274
  • Karma: 30
Det blir snyggt ju,,
Jobbar på bättre än mig ser jag,,
//Danne

Re:Kapell på pick upp valpen med hytt 15 år, 4 måneder siden #3804

  • Seglarn
  • FRAKOBLET
  • Senior Boarder
  • Innlegg: 72
  • Karma: 10
Blir säkert bra. Allt du har på flaket blir ju bättre skyddat.

Re:Kapell på pick upp valpen med hytt 15 år, 4 måneder siden #3805

Ja och insynen begränsas, så jag törs kanske lämna bilen på en parkering när jag handlar utan att behöva fundera på vad som ligger på flaket.
Lite svårare med kapell att bara böja sej över och knycka det som råkar ligga där, om de lär börja öppna för att komma åt sakerna
Och bakdörren finns det lås på skall fixa med nyckel som passar i det och dörrarna på hytten

Re:Kapell på pick upp valpen med hytt 15 år, 3 måneder siden #3865

Ja det går sakta frammåt med valpen.
Som tur är har jag väldigt snälla vänner här,
Och en fräch M 40 växel låda som reagerar som den skall sitter nu på, priset min gamla rasade i i utbyte, och ett par hundralappar
Då det ändå skall fixas en del och läggas på ny färg så började jag kolla skärmkanterna
Ja de der ju inte så roliga ut,
Men då kom vännerna till hjälp här efter nyår och jag fick gå lös i en verkstads järn föråd,
Å 12 M fyrkantsprofil 3x3 2 mm senare så har jag kapat till allt som behövs för att sätta sådan från kofångaren fram till bak.
oturligt nog hade de ingen bockningsmaskin för fyrkantsprofiler, men 16-18 såg snitt per 15 cm en jäkla massa svetsning och slipning senare har jag tillverkat de 8 böjarna som behövs till rundningarna på skärmkanterna
Vedlegg:
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.78 sekunder å laste siden
Top of Page