Laplander Forum online since 2003   Today: 18 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Lungt
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1

EMNE: Lungt

Lungt 15 år, 2 måneder siden #3898

Hejja på er här är det lungt, ligger alla med inflensa ?
Har själv nuligen kryat på mej efter 2-3 veckor med mer eller mindre sjukdom,
Sedan har jag fått hålla snickarna och de andra hantverkarna i handen när de renoverar badet åt oss,
Fattar inte hur de skulle gått om jag inte varit hemma, 10 till 15 gånger om dagen lär de ha reda på något, trots att deras arbetsledning och jag gått igenom allt tidigare.
Ja jag får känna mej lite behövd i alla fall

Annars väntar jag på värme här så jag verkligen kommer igång med plåt byte och fixa med min kära valp,
Nytt på prodjektet är att det är andra axlar på gång, jag byter in en uppsättning Valp/felt Axlar mot ombygda C202 axlar, då skall de diffas både fram och bak samt frihjuls nav på fram, bromsarna blir samma som på valpen så jag slipper bygga om bromssystemet.
Inte jag som skall bygga om axlarna, det lämnar jag till säljaren som har erfarenhet av det och kört länge med lika axlar på sin bil med framgång

Det är en del lägre utväxling på C202 axlarna, så 1an blir en riktig krypväxel, och 2an kan jag tänka mej blir lämplig till myr och sur hål där det krävs lite mer snurr på hjulen men ändå kraft kvar att orka dra igenom utan att växla ner.
Utväxlingen på valpens axlar är den 5.38:1
Och C202 har 6,17:1
för att få en liten uppfattning så kommer hastigheten på hög 4an sänkas vid 80 kmh till 69,6 kmh.
Så en del avkall på max hastigheten får jag på köpet,
Men det skall bli intressant att testa i alla fall, funkar det inget bra så åker valpaxlar på igen.

Fridens på er alla och ha det gott
MVH Hasse Hansen

Re:Lungt 15 år, 2 måneder siden #3899

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Du får vel ta betalt for konsulenthjelp

Hvis du bygger om så my likevel, kan du vel sette inn en overdrive i girkassen. Da vil du vel få samme max hastighet som nå.

Jeg har ikke vært syk. Er på jobb, og har vært ute på tur et par ganger.
HER og HER er vi ute og sjekker snødybden i marka nord for Oslo.

Jeg har 2 biler på verksted nå, 13-bilen skal få 5,6-tonns elektrisk vinch, og den grønne Valpen er syk.
Har nettopp fått ny bakaksel på den svarte Valpen, så den har det bra.
..Trond

Re:Lungt 15 år, 2 måneder siden #3900

Ja kanske det men en overdrive tar ju lite plats dem med,
Vi byggde en adapter till valpens fördelningslåda av utgående axel och mellan biten, till en annan (valp ägare) han skall sätta på en skoda kaross på valp ramen,
Då blev vi tvugna att få fram motorn och han ville kunna byta till en overdrivlåda eller någon annan i framtiden så adaptern blev lösningen för att byta lådor,
Nu bygger den 11 cm och sedan en 4 växlad volvolåda med overdriv på gjorde att motorn hamnar långt fram. inget för oss med valp kaross på alltså, men lyckat för han
Vedlegg:

Re:Lungt 15 år, 2 måneder siden #3902

Stiligt färgval
Vedlegg:
  • Side:
  • 1
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.73 sekunder å laste siden
Top of Page