Heisann!
Jeg har kjøpt meg en softtop feltvogn i økonomiklasse, med passe mye rust og småplukk.
Planen er å sveise rust i sideskjørt, kjettingkasser og litt i gulv foran. Trenger også å sandblåse eller pusse ned og male hele bilen, for malinga er bare flak med overflaterust i mellom.
Men først må motoren gå skikkelig, så jeg kan kose meg med noen småturer.
Motoren starter og går ganske bra. (den gjorde det i hvertfall før jeg fylte 95 bensin i stedet for 98, nå er den litt vanslig å holde på tomgang) Men det rare er at den plutselig mister kraft noen ganger..
Tok en tur i stad, som førøvrig er den første etter kjøpet. Turen startet på veien og motoren var slapp en stund før den plutselig fikk kraft. kjørte 10 min, sakte rundt i boligfelt med kraft, men når jeg skulle ut i 60 sone, orket den ingen ting.. kom ikke opp i mer enn 40-50km/t uansett hvilket gir og hvor hardt jeg tråkka på gassen.. så girte jeg ned til lavgir for å komme opp en bakke, og etter noen sekunder, har motoren full kraft igjen.. Videre på skogsveier på lavgir, høyt turtall og lav belasting i ca en time gikk motoren velig bra med full kraft, men når jeg skulle ut på veien igjen i høygir, tok det et halvt munutt også mista den kraften og orka lite igjen.. Når jeg skulle opp en bakke måtte jeg gire ned i 1.lavgir for at den skulle greie seg (normalt ville den orka bakken i 2. høy.) og halvveis oppi bakken smalt det et par ganger fra potta og motoren døde helt ut.. Mulig dette hadde noe med feil bensin og tenning også, spesielt smellene, men grunnen til at den plutselig mister kraften tror jeg ikke kommer av bensinen.. Tok en stund før jeg fikk start på motoren igjen, men når den starta hadde den akurat nok kraft til å greie bakken i 1. høy. På toppen av bakken fikk motoren full power igjen, som varte resten av turen (5 min).
Forrige eier sa at vannpumpa måtte skiftes og jeg trodde at det var fordi den ikke pumpa, men radiatoren blir varm og tempmåler viser 50-60 grader (80 med radiatorgardina oppe), så jeg trodde den var ok. Men når jeg tenker meg om så sa han noe om at man kjente det på motoren når pumpa \"slo inn\" eller noe i den duren..
Er det mulig at vannpumpa fører til krafttapet?
Er litt forvirra

Noen som har noe fornuftig å si?