Laplander Forum Hjelp online since 2003   Today: 19 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Starter ikke, får ikke bensin. - Suger luft?
(1 besøkende) (1) gjest

EMNE: Starter ikke, får ikke bensin. - Suger luft?

Starter ikke, får ikke bensin. - Suger luft? 14 år, 7 måneder siden #4127

  • Ystei
  • FRAKOBLET
  • Bruker
  • Karma:
Feltvogna ville ikke starte i går, og det viste seg å være fordi den ikke fikk bensin.. Var verken bensin i røret fra pumpe til gasser eller i pumpa, så jeg tenkte at hvis jeg fyller gasser og pumpa med bensin, så vil motoren starrte og den vil syge bensin til pumpa så den beygnner å pumpe igjen. - og det funka, enten teorien stemmer eller ikke.. Bilen gikk i hvertfall... Men i dag vil den ikke starte igjen. Det hører med til historien at når jeg skulle ta av slangen som sitter mellom pumpa og røret til tanken, så løsna \"nippelen\" (røret som slangen er klemt rundt) på pumpa. OG den skal vel ikke løsne? Fikk ikke slangen av denne lille rørstumpen pga dårlig plass, så jeg dytta/vridde den bare tilbake inn i pumpa med slangen på så den satt der.

Den satt fast så den ikke datt ut igjen, men den er sikkert ikke lufttett, så det er mulig den suger luft og at pumpa er fylt med luft igjen.

Er det trolig at dette er årsaken til at bilen ikke vil starte? i såfall hva brude jeg gjøre for å tette?

Re:Starter ikke, får ikke bensin. - Suger luft? 14 år, 7 måneder siden #4130

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Akkurat den slangen er et kjent problem på feltvogner

Ikke fordi det skjer ofte, men fordi slangen pleier å bli morken etter 40 år (og de fleste feltvogner er 40 år).

Det første jeg har gjort på mine biler er å bytte plugger, stift ..og den bensinslangen.

Den slangen kan faktisk også være årsaken til at kraften forsvinner en gang i blandt. Kanskje du skal prøve å bytte den, før du begynner på vannpumpa

Om den er morken eller utett så trekker den luft inn i systemet. Når det kommer luft inn i forgasseren, der det burde vært bensin, forsvinner kraften. Om bilen står litt, vil luften bli fortrengt av bensin, og da kommer kraften tilbake.

Kanskje det er dette som er det egentlige problemet ditt.

SLANGEN har varenummer 64757
..Trond

Re:Starter ikke, får ikke bensin. - Suger luft? 14 år, 7 måneder siden #4133

  • Ystei
  • FRAKOBLET
  • Bruker
  • Karma:


Sånn ser min ut.. I den enden på slangen som går til tanken, det gjenger på slangen. Men i den enden som går inn i pumpa (og forsåvidt den andre slangen som går inn, -eller ut om du vil, -av pumpa og videre mot gassern) -Er det bare klemme på slangen.. Hva er dette forno tro?

-Uansett så lekker det bensin der, og slangen tankrør-pumpe er våt av bensin.


Tenkte ikke på at dette kunne henge sammen med krafttapet, men mulig det gjør det!
Vedlegg:

Re:Starter ikke, får ikke bensin. - Suger luft? 14 år, 7 måneder siden #4138

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Det er den nye typen pumpe (den gamle har et gjennomsiktig glass på toppen).

Samme bensinslange passer til begge, men du må kappe vekk gjengene i den enden som skal inn på pumpa. Den gamle typen hadde gjenger.
..Trond

Re:Starter ikke, får ikke bensin. - Suger luft? 14 år, 7 måneder siden #4142

  • Ystei
  • FRAKOBLET
  • Bruker
  • Karma:
okay.. Men som sagt så dro jeg ut hele slange \"tappen\" som slangen sitter i på pumpa. Slangen ser ganske bra ut, så kanskje det er mellom \"tappen\" og pumpehuset det er lekkasje..

Re:Starter ikke, får ikke bensin. - Suger luft? 14 år, 7 måneder siden #4145

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Tror nok ikke du vil se noen sprekker, selv om de er der. Som regel tæres slangene innenfra og ut.

Men du kan jo prøve å lodde tappen fast i pumpa først, eventuelt lime den med et 2-komponent lim.
..Trond
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.76 sekunder å laste siden
Top of Page