Laplander Forum Nyeste online since 2003   Today: 19 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Ny bil, ny på forumet, mange spørsmål?
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1

EMNE: Ny bil, ny på forumet, mange spørsmål?

Ny bil, ny på forumet, mange spørsmål? 14 år, 6 måneder siden #4157

  • terrianders
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Innlegg: 5
  • Karma: 5
Hei. Så fint forum dette var. Jeg rota meg først in på laplander.org, men der ble posten min bare surr, og dette forumet ser jo veldig ryddig å fint ut!

Jeg handlet meg en 3314 HT for noen uker siden som jeg syns er skikkelig fin og passende til mitt tenkte bruk. Her kan dere se link til salgsanonsen hvis den fremdeles er på finn: www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18954711

Jeg har vært litt bortti feltvogn før, men jeg har overhode ingen skru kunskaper og har tenkt til lære meg dette nå. Flere av mine spørsmål kommer sikkert til å virke rimelig teite på dere her inne, men jeg fyrer løs alikevell i ikke prioitert rekkefølge.

1. Det står Suzuki felger og hjul på den, bilen har stålkarroseri og veier noe over 1800 kg. Hva er riktig dekktrykk sånn ca?

2. Varmeaperatet blåser, men ikke varmt? Hva er rett posisjon på de to bryterne i mitten for å få det til å bli varmt, kan noen forklare disse til meg? Så på brukermanualen, men bryter helt til høyre og venstre blir mye grundigere forklart. Hva kan være galt her, antar att det kan være mye forskellig ting.

3. Denne bilen har orginalt vinsj, men den er stjålet, noen som har en orginal vinsj til salgs? Jeg har alle delene som treng for å montere den.

4. Hvordan ser jeg om det er en B18 eller B20 motor. Jeg antar att det er en B20 som har gått langt og som er litt dau samt at bilen er endel tyngere en den forrige feltvogna jeg kjørte med B20.

5. Hvordan finner jeg ut om motoren trenger blytillsettning?

6. Den forrige eieren sier at jeg må fylle 95 oktan på den, da den ikke gikk noe bra på 98? Det høres rart ut i forhold til andre ting jeg har lest her inne?

7. Bilen mangler sikkerhetsbelter, men har feste til det. Noen forslag på hvilke belte det er greit å kjøpe/montere. Det vil jeg gjerne ha.

8. Noen som har noe erfaring med hva det kan lønne seg å bruke for å lydisolere innsiden av karroseriet med?

9. Noen som veit om noen førerseter som passer uten store tillpassninger?

10. Bilen svetter noe fra flere forskjellige punkter etter endt kjøring. Noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre for å spare litt på olja?

11. finnes det orginale vedovner og få kjøpt til laplander\'n?

Svar på de spørsmålene du kan eller gidder. Jeg er takknemmelig for alle tips.

Bilen har aldri vært i miletæret og jeg trur den har gått i ett kraftselskap. Jeg har kjøpt den for å ha den som min eneste bil. For å begrensebilbruken til under 3000 km i året. Jeg er yrkessjåfør og befinner meg nok på veien som jeg gjør. Jeg trengte en bil med hengefeste. Og en bil det var billig å eie. Denne går akkurat inn i garasjen min med Suzuski jula. Den har motorvarmer og er registrert for 8 personer, den ene seteraden er bygd om til benk/seng. Og dra på tur med den og prammen på slep kommer til bli knall!

Skal legge ut noen bilder her etterhvert.

Mvh. Stolt eier av skikkelig bil!
Anders

Re:Ny bil, ny på forumet, mange spørsmål? 14 år, 6 måneder siden #4158

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Hei. Velkommen.
Laplander.org er en testside. Den brukes til å teste ut nye funksjoner før de eventuelt havner her. Kanskje jeg bør fjerne innloggingen der, slik at det ikke blir noen misforståelser

Bilen ser jo helt strøken ut. (Ser at det står 1967-modell i annonsen, men det er jo en \'63-modell).
Virker som den er nyrestaurert, også.

Det finnes ingen teite spørsmål (bare teite svar..).

1. Det står Suzuki felger og hjul på den, bilen har stålkarroseri og veier noe over 1800 kg. Hva er riktig dekktrykk sånn ca?

Om du følger spesifikasjonene under Cross Country i denne tabellen så bør det bli riktig.

2. Hva er rett posisjon på de to bryterne i mitten for å få det til å bli varmt, kan noen forklare disse til meg?

De to i midten er spjeldene.
Venstre (opp - midten - ned): gulv - gulv/rute - rute

Høyre (opp - ned): stengt - varmt (jo lenger ned, jo varmere luft).

Om det ikke blåser varmt kan det være feil på termostaten. Den er enkel å bytte. Den sitter på toppen av radiatoren, der den tykke slangen går ned.

3. Denne bilen har orginalt vinsj, men den er stjålet, noen som har en orginal vinsj til salgs? Jeg har alle delene som treng for å montere den.

Vanskelig å vite hva du trenger. Den originale vinsjen er jo bare en hau med deler. Hvis du har alt som trengs for å montere den, så har du i teorien hele vinsjen
Hvilke deler er det du mangler? Er det kraftuttaket? Eller snella som viren sitter på?

4. Hvordan ser jeg om det er en B18 eller B20 motor. Jeg antar att det er en B20 som har gått langt og som er litt dau samt at bilen er endel tyngere en den forrige feltvogna jeg kjørte med B20.

Det er forskjell på manifoilen til B18 og B20. Hvis jeg husker riktig er manifoilen til B18 en hel klump (alle 4 rørene sitter sammen), mens på B20 er innsug og eksos hver sin del.
Om jeg husker feil, så er det motsatt.. Tror nok at andre her inne vet dette bedre enn meg

5. Hvordan finner jeg ut om motoren trenger blytillsettning?

Hvis toppen er malt grønn, så er den konvertert til blyfri. Om hele motoren er rød trenger den blytilsats.

6. Den forrige eieren sier at jeg må fylle 95 oktan på den, da den ikke gikk noe bra på 98? Det høres rart ut i forhold til andre ting jeg har lest her inne?

Det kan godt stemme. Det har med tenningsjustering å gjøre. Om han hadde 95 oktan på tanken når han justerte tenningen, så går den best på 95.
Om du vil bruke 98 (gir jo litt mer futt) kan du bare fylle på, og justere tenningen etterpå.

7. Bilen mangler sikkerhetsbelter, men har feste til det. Noen forslag på hvilke belte det er greit å kjøpe/montere. Det vil jeg gjerne ha.

Tror jeg har noen originale sett liggende. Har dem ikke her, så jeg må sjekke når jeg kommer dit de er.
Ellers er det en del som har montert rullebelter, men jeg er ikke sikker på typen.
Tror nok noen som leser dette vet hva som kan brukes.

8. Noen som har noe erfaring med hva det kan lønne seg å bruke for å lydisolere innsiden av karroseriet med?

Det er mye å velge mellom. Jeg vet at flere har brukt plater med lydisolering som du får kjøpt på Biltema. Jeg har brukt disse til å lydisolere motordekselet (med godt resultat).
Det er ferdige plater i forskjellige størrelser. De har aluminium på den ene siden, og noe som ser ut som skumplast på den andre.

9. Noen som veit om noen førerseter som passer uten store tillpassninger?

Noe slikt vet ikke jeg om. Jeg bruker de originale

10. Bilen svetter noe fra flere forskjellige punkter etter endt kjøring. Noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre for å spare litt på olja?

De vanligste stedene er bunnpluggen og pakningen i bunnen av motoren. Disse er enkle å bytte selv.
Det er også vanlig at bunnpluggen og bunnpakningen i girkassene lekker, disse er også enkle å bytte selv. Du bør først spyle rent, og sjekke hvor det lekker.

11. finnes det orginale vedovner og få kjøpt til laplander\'n?

Nei.
Vet ikke om forsvaret noen gang har brukt vedovn i feltvogna, men jeg tror ikke det. Det er nok noe som bare vi sivile gjør

Om du ikke er avhengig av å bruke ved, så er det uansett mer praktisk med en parafinovn. Du får kjøpt slike ovner med innebygd tank, som ikke trenger skorstein. En tank på 6 liter (som mine) holder ovnen i gang i 22 timer.

----------------------------------------

Høres ut som at du vil få mange fine turer. Gratulerer med ny bil.
Jeg har selv en Laplander 2005-modell som dagligbil, og kunne ikke tenke meg å bytte til noe annet. Du kan se den her.

Om du vil legge opp bilder, kan du klikke på Galleri i toppmenyen. Du må registrere deg på nytt i galleriet, og da blir det opprettet et eget album med ditt brukernavn.
..Trond

Re:Ny bil, ny på forumet, mange spørsmål? 14 år, 6 måneder siden #4160

  • terrianders
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Innlegg: 5
  • Karma: 5
Tusen takk for så utfyllende svar Trond. Jeg har fått svar på mye av det jeg lurte på, men har også fått noen flere spørsmål. Jeg har allerede skrevet svaret på denne tråden en gang før, men det ble borte før det ble postet. Dette PC greien altså... he he. Jeg prøver igjen, med masse lagringer. Det kom faktisk noe godt ut av det også. Jeg har fått noen flere opplysninger.

Tusen takk for kommentarer. Jeg syns også den er veldig fin. Jeg gleder meg til jeg får solgt den normale bilen min så jeg kan smykke meg med å bare ha en Veteran Volvo. Siden sist har jeg funnet ut at det sannsynligvis dreier seg om en B18 motor. Og jeg har fått tak i hele historikken til bilen. Det vil si, i fra første gang registrert i Norge. Den kan du få av meg til registeret dit. Men jeg vil gjerne poste den her uten navn på de tidligere privat eierne:

04.02.1967 Buskerud Kraftverker Øvre Eiker F18720

1992 Modum JU65350

1994 Drammen 14 dager

1994 2963 (Muligens et gammelt Lillehammer postnummer?)

2004 2838 Snertingdal

2007 Jaren

Er veldig spent på hvorfor det er en 63 modell som du sier. Og hva jeg skal gjøre for å få dette riktig i vognkortet?
Takk for meget oppklarende svar angående lufttrykk og innstillinger av varmeapparat! Det fungerer bra med 1,5 bar, men jeg syns det er greit og gå litt opp også på denne tunge bilen på asfalten. Varmeapparatet fungerer nå helt supert! Det vil si, jeg tror kanskje at det apparatet vi har i den åpne valpen er enda bedre så det kan jo være noe som ikke er helt optimalt, men det er i orden og bra nok for mitt bruk i vinter.

Når det gjelder vinsjen har jeg enda ikke fått ringt og spurt. Jeg veit jeg mangler snelle det er sikkert. Jeg har en løs aksling og en spak inni bilen. Skal finne ut av dette.

De som har sett på bilen min tror det er en B18 motor fordi forgasseren sitter oppå? Og jeg fortsetter og fylle blytilsetning for sikkerhetskyld. Min motor har ingen farge som jeg kan se.
Fint å få klarhet i 95/98 OKTAN spørsmålet. 95 er billigere så det passer meg bra.

Hvis du har originale sikkerhetsbelter liggende skulle jeg gjerne ville kjøpe dem. Ellers så taes tips om rullebelter som ikke er så vanskelig og montere i mot med takk.

Takk for lydisoleringstips. De originale setene har sin sjarm ja.

Det er så positivt med gammel volvo altså. Hvis det var min nyere bil som hadde lekki olje så hadde det ikke vært enkelt og billig og fikse det selv:-)

Fremdeles lyst på ved komfyr, men det var ett godt tips med en Aladin parafin ovn ja. Jeg syns det høres skummelt ut og ikke ha pipe uansett.
-----------------------

Jeg har allerde fått brukt den litt. Jeg har vært på ett privat terrengbiltreff sammen med en jordebil-Suzuki og en Prøveskilt Pajero som prøvde og sette seg så godt fast de kunne. Også var det og komme med denne og nøkke dem opp igjen. Jeg har hentet flere henger-lass med jord til vår hage. Det og ha lav-serie når man skal rygge en tung henger uten boggy over måseplen var jammen fint! Vi har ett sand/jordtak som nermeste nabo. Ellers er den behagelig i 60-70 km/t langs veien. Så jeg er veldig fornøyd. Skal overhale motoren litt. Bytte plugger og plugghetter, filtere og olje. Samt at jeg skal se om jeg får satt på denne Stromberg forgasseren jeg har liggende. Så kan det hende forbruket går ned litt.

Det var da en meget fin og spesiell Laplander du har i drift! Spesielt med harde bakdører og kanvas. Liksom det beste fra 2 verdner. Samt at jeg ser at du tør og bruke den slik det er ment å bruke den:-)

Tusen takk for hjelpen så langt!

Mvh. Anders
  • Side:
  • 1
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.74 sekunder å laste siden
Top of Page