Laplander Forum Hjelp online since 2003   Today: 18 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

EU-kontroll
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: EU-kontroll

EU-kontroll 14 år, 3 måneder siden #4200

  • NM190
Var på eu-kontroll her om dagen, ikke HELT fornøyd for å si det sånn.
Vedkommende mekaniker startet med å ta co-test og klage på at han ikke fant nødblinkersen...
\"Ja ja\" tenkte jeg og forklarte at \"denne bilen er så gammel at den faller utenfor kravene for co-nivå, og at nødblink ikke fantes og heller aldri har eksistert på denne bilen.\"
Jeg forlot verkstedet med et håp om at resten skulle gå greit men dengang ei. De hadde funnet masse feil og sa at denne bilen aldri i verden ville bli godkjent.

Så derfor: Hjelp! Hvor harde krav kan de egentlig stille til lux-styrke på 30 meter osv?

Sv:EU-kontroll 14 år, 3 måneder siden #4201

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Virker som at du har vært uheldig med mekanikeren.. Var dette på en trafikkstasjon?
Krav til luxstyrke gjelder nyere biler, og ingen slike krav har tilbakevirkende kraft. De kan derfor ikke benytte krav som har kommet etter det året bilen ble produsert.
Originale duplo-pærer vil aldri kunne bestå lux-kravene uansett.

Hva annet fikk du mangel på?
..Trond

Sv:EU-kontroll 14 år, 3 måneder siden #4202

  • NM190
Følgende feil ble påpekt:

-understellsnummer ikke funnet
-fjern & nærlys for svak styrke, mindre enn 32 lux på 25 meter
-div lekkasjer fra klokker og motor (oljedrypp)
-hastighetsmåler defekt (sikkert wiren)

pluss en masse enerfeil jeg ikke gidder å nevne.., er det noen som har dokumentasjon evt. ref til lovtekst der kravet om lux-styrke er nevnt?

Sv:EU-kontroll 14 år, 3 måneder siden #4203

  • NM190
Og hvor er understellsnummeret?!

Sv:EU-kontroll 14 år, 3 måneder siden #4204

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
NM190 skrev:
Og hvor er understellsnummeret?!


Det sitter stemplet i rammebjelken innenfor venstre forhjul. Rett foran forakselen.
Du kan se det rett foran forhjulet på sjåførsiden.
Ofte må du skrape vekk litt understellsbehandling for å finne det, så sant det ikke er festet et aluminiumsskilt der hos forsvaret.
..Trond

Sv:EU-kontroll 14 år, 3 måneder siden #4205

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
NM190 skrev:
Følgende feil ble påpekt:

-understellsnummer ikke funnet
-fjern & nærlys for svak styrke, mindre enn 32 lux på 25 meter
-div lekkasjer fra klokker og motor (oljedrypp)
-hastighetsmåler defekt (sikkert wiren)

pluss en masse enerfeil jeg ikke gidder å nevne.., er det noen som har dokumentasjon evt. ref til lovtekst der kravet om lux-styrke er nevnt?




I punkt 2 i direktivet står det at ingen direktiv har tilbakevirkende kraft.

Her er direktivet

Her er den listen som trafikkstasjonen bruker. (Med de kommentarene som kontrolløren ser):
Her er kontrollisten de bruker

Det ser faktisk ut som at kravet om 32 lux ikke er et nytt krav. Kan det være at lyktebrønnene dine er dårlige? Jeg vet ikke hvor mye 32 lux er, eller om en duplopære kanskje lyser så sterkt når lyktebrønnen er ok.

Lekkasjer vil aldri bli godkjent, men det skal som regel ikke så mye til for å tette dem. De vanlige stedene er fra tappepluggene i motor og girkasser. Der holder det som regel å bytte pluggen, eventuelt sette på en messingskive.
Om lekkasjen er liten (et drypp av og til) må du bare huske på å tørke at pluggene før visning.

Speedometerviren er nok det dyreste punktet. Den koster litt over 500,-
..Trond
  • Side:
  • 1
  • 2
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.74 sekunder å laste siden
Top of Page