Laplander Forum Nyeste online since 2003   Today: 19 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

petlas på vinterføre
(1 besøkende) (1) gjest

EMNE: petlas på vinterføre

petlas på vinterføre 14 år, 3 måneder siden #4213

  • Rammstein85
Hei folkens! har planer om og bytte ut bakdekka på felten i løpet av året da disse begynner og bli noe slitte og sprukne, blir da petlas bak og knobby forran. noen som har noen formening om hvordan dette blir på vinteren?? hilsen nytt medlem med 68`hardtop

Sv:petlas på vinterføre 14 år, 3 måneder siden #4218

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Jeg bruker Petlas på en av mine hele året, men da har jeg dem på alle fire.
Min erfaring er at Petlas har litt bedre veigrep på snø enn det Knobbyen har, på is er det omtrent det samme.
Greit å vite at det er høydeforskjell på Knobby og Petlas. Bilen vil nok bli litt lavere bak, siden du fremdeles har Knobby foran. Husk at du aldri må blande dekk med høydeforskjell på samme aksel, spesielt ikke på bakakselen. Dette fordi det hjulet med Petlas (lavere) vil gå mye fortere rundt enn Knobbyhjulet. Det vil slite noe grasalt på overføringene, og lamellen i bakakselen kan ryke.
(Tenkte på eventuelt reservehjul om du skulle trenge å bruke det).
..Trond
Siste endring: 14 år, 3 måneder siden Av Trond.

Sv:petlas på vinterføre 14 år, 3 måneder siden #4222

  • Rammstein85
Takk for godt svar men hvordan blir terrengegenskapene i forhold til knobbyene da iogmed dem er mindre? ser dem er en smule smalere også,,kansje ingen fordel da glassfibertoppen er noe tyngre enn presenning..?

Sv:petlas på vinterføre 14 år, 3 måneder siden #4223

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Terrengegenskapene til Petlas er dobbelt så gode som Knobby. Om du setter Petlas på 4 hjul, vil du komme frem de fleste steder der du sto fast med Knobby, spesielt i myr og leire.

Knobby har lett for å pakke seg i leire fordi rillene er små og tynne. Petlas har større spor, og det skal derfor mye mer til før de pakker seg. I tillegg er jo Petlas mykere, og får derfor mye bedre grep.
Høydeforskjellen gjør at du ikke kan kjøre over like høye stubber, men det er bare å legge hjule oppå stubben, så er problemet borte.

Jeg er ikke sikker på hvor mye bedre bilen din blir i terrenget, siden du bare har Petlas på bakhjulene. Du ville merket stor forskjell om du hadde Petlas på alle 4.

Om du kun skal ha to, og du kjører mye i terrenget, ville jeg kanskje satt Petlas på forhjulene i stedet. Forhjulene trekker 70% og bakhjulene 30%. Med Petlas foran vil du få bedre grep enn du har med Petlas bak.

Om du kjører mye på vei, med bakhjulstrekk, er det nok best å ha dem bak.
..Trond

Sv:petlas på vinterføre 14 år, 3 måneder siden #4224

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Står litt om dekk HER OGSÅ
..Trond
Siste endring: 14 år, 3 måneder siden Av Trond.

Sv:petlas på vinterføre 14 år, 2 måneder siden #4238

  • Rammstein85
Kanskje jeg bare skulle fleske til og kjøpe meg 4 stk petlas, og heller få pigget knobbyene med lastebilpigger det må jo bli bra
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.77 sekunder å laste siden
Top of Page