Laplander Forum online since 2003   Today: 18 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Luft i hydraulikken?
(1 besøkende) (1) gjest

EMNE: Luft i hydraulikken?

Luft i hydraulikken? 14 år, 3 måneder siden #4227

  • Rammstein85
Hei og hopp! her kommer det flere spørsmål! På min volvofelt \"butter\" girspaken og reversen raper hvis jeg ikke pumper kløtjsen inniblant, giringen går kjempefint bare jeg husker på dette. men vil prøve og fikse dette til sommern. må systemet luftes eller hva??

Sv:Luft i hydraulikken? 14 år, 3 måneder siden #4228

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Jepp. Høres ut som at du har luft i systemet. Clutchen må luftes på samme måte som bremsene.
Om du gjør det alene så finnes det billig lufteverktøy hos Biltema. Det består av en ventil som festes på lufteskruen. Den slipper bremsevæske og luft ut, uten å trekke luft inn.
..Trond

Sv:Luft i hydraulikken? 14 år, 3 måneder siden #4229

  • Rammstein85
Da trenger jeg silikonveske i tillegg for og etterfylle ikkesant? kanskje litt dumme spørsmål men jeg er ikke veldi erfaren med og \"skru biler\"

Sv:Luft i hydraulikken? 14 år, 3 måneder siden #4230

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Det er vel ingen spørsmål som er dumme..
..men enkelte svar kan jo være det

Du trenger nok å etterfylle bremsevæske når clutchen luftes, ja. De fleste feltvogner bruker silikon bremsevæske i bremsersystem og clutch, og da MÅ du bruke silikon.

Om noen (han du kjøpte bilen av?) har tappet ut silikonvæska og brukt vanlig bremsevæske, så MÅ du bruke vanlig.

Det er ikke viktig om du bruker silikon eller vanlig, men det er VELDIG viktig at du ikke blander disse to typene.
..Trond

Re:Luft i hydraulikken? 14 år, 2 måneder siden #4249

  • Rammstein85
Hvordan kan jeg se om det faktisk er silikonvæske på den? hva skiller den fra vanlig bremsevæske..?

Re:Luft i hydraulikken? 14 år, 2 måneder siden #4250

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Du kan ikke se forskjell på typene.
De fleste som har feltvogner fortsetter å bruke det som er der fra før (det er litt jobb å bytte, siden anlegget må renses). Det ble brukt silikon i forsvaret, så derfor kan du nok regne med at det er silikon der nå, om ikke selgeren sa noe annet.
Om du har mulighet kan du jo spørre forrige eier, i tilfelle han har byttet clutchen, da kan han ha byttet ut bremsevæska også.

Jeg ville nok tatt sjansen, og fylt på silikon.

Silikonvæske er \"vanlig\" bremsevæske, som er tilsatt silikon.
Vanlig bremsevæske tiltrekker seg fuktighet, og er sårbart dersom systemet ikke er helt tett.

Silikonvæske er laget, nettopp, for IKKE å tiltrekke seg fuktighet. I tillegg til å ikke være så sårbart, er det et must på eldre biler, dersom de står parkert i lengre perioder.

Om du bruker bilen ukentlig, hele året, og systemet ikke har noen lekkasjer, kan du gjærne bruke vanlig bremsevæske i stedet. Dette blir jo billigere.

Bare husk å rense systemet først, før du bytter.
..Trond
Siste endring: 14 år, 2 måneder siden Av Trond.
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.76 sekunder å laste siden
Top of Page