Hmm.. Jeg har ikke hørt om noen som har prøvd dette, verken i Norge eller Sverige..
Mener å ha hørt at de ombyggingssettene som finnes kun er til innsprøytningsmotorer.
Men om man legger litt arbeid i det så kan man jo bygge om til injection først, og så sette på et gass-sett.
Et ferdig sett for gass koster ca 20.000,- i Norge, men jeg vet ikke hva det vil koste og bygge om til injection. Vet det går, men vet ikke om noen som har gjort det.
Om du er interessert i hva som skal til, så kan du jo høre med noen av de som selger ombyggingssett til gass.
Her selger de ombyggingssett
Etter det jeg vet ligger gassprisen på rundt 5-6 nok. Du får halve prisen på drivstoffet, men forbruket er jo dobbelt så høyt som med bensin, så det tar lang tid å tjene inn.
I tillegg går motoren mye varmere på gass, så du vil få høyere slittasje.
Det største problemet er vel å finne steder å fylle. Vet det finnes enkelte bensinstasjoner som selger gass, men det er ikke mange av dem.
Bilen må også typegodkjennes på nytt etter en slik ombygging. Det kan ofte være vanskelig å få bilen godkjent etter ombygging til gass. Dette gjelder spesielt gamle biler.
Et av kravene ved godkjenning er at du har fast skillevegg mellom gasstank og resten av bilen, så det trengs mer en bare selve konverteringen.
Her er noe du bør lese før du starter prosjektet.
Du må også skaffe dokumentasjon fra bilprodusent (Volvo) på at de innestår for LPG-anlegg på denne biltypen.