Laplander Forum Hjelp online since 2003   Today: 19 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

LPG/ Gassdrift på Valp?
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: LPG/ Gassdrift på Valp?

LPG/ Gassdrift på Valp? 14 år, 2 måneder siden #4255

  • terrianders
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Innlegg: 5
  • Karma: 5
er det noen som har tenkt på å montere dette på en feltvogn? Går det? Den bruker jo endel drivstoff så det kunne jo være veldig lurt:-)

Re:LPG/ Gassdrift på Valp? 14 år, 2 måneder siden #4256

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Hmm.. Jeg har ikke hørt om noen som har prøvd dette, verken i Norge eller Sverige..

Mener å ha hørt at de ombyggingssettene som finnes kun er til innsprøytningsmotorer.

Men om man legger litt arbeid i det så kan man jo bygge om til injection først, og så sette på et gass-sett.

Et ferdig sett for gass koster ca 20.000,- i Norge, men jeg vet ikke hva det vil koste og bygge om til injection. Vet det går, men vet ikke om noen som har gjort det.

Om du er interessert i hva som skal til, så kan du jo høre med noen av de som selger ombyggingssett til gass.

Her selger de ombyggingssett

Etter det jeg vet ligger gassprisen på rundt 5-6 nok. Du får halve prisen på drivstoffet, men forbruket er jo dobbelt så høyt som med bensin, så det tar lang tid å tjene inn.

I tillegg går motoren mye varmere på gass, så du vil få høyere slittasje.

Det største problemet er vel å finne steder å fylle. Vet det finnes enkelte bensinstasjoner som selger gass, men det er ikke mange av dem.

Bilen må også typegodkjennes på nytt etter en slik ombygging. Det kan ofte være vanskelig å få bilen godkjent etter ombygging til gass. Dette gjelder spesielt gamle biler.

Et av kravene ved godkjenning er at du har fast skillevegg mellom gasstank og resten av bilen, så det trengs mer en bare selve konverteringen.

Her er noe du bør lese før du starter prosjektet.

Du må også skaffe dokumentasjon fra bilprodusent (Volvo) på at de innestår for LPG-anlegg på denne biltypen.
..Trond
Siste endring: 14 år, 2 måneder siden Av Trond.

Re:LPG/ Gassdrift på Valp? 14 år, 2 måneder siden #4257

  • Rammstein85
La nå disse stakkars gamle feltvognene være som de er

Re:LPG/ Gassdrift på Valp? 14 år, 2 måneder siden #4258

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Tror nok ikke at jeg ville gjort noe slikt på noen av mine, men tanken er jo interessant

Kunne jo vært morsomt å komme på treff med en gassdrevet feltvogn..
..Trond

Re:LPG/ Gassdrift på Valp? 14 år, 2 måneder siden #4259

  • Rammstein85
Men da får man vel ikke den samme fine lyden tror jeg, syns motorlyden fra volvofelten er helt fenomenal eneste jeg kunne ønska meg var mer moment i høygir, man må gire og og gasse ganske hardt ska det flytte seg

Re:LPG/ Gassdrift på Valp? 14 år, 2 måneder siden #4260

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Man kan jo få lyden likevel. Gass-settet er jo tilleggsutstyr. Du starter alltid motoren på bensin, og slår over til gass når den blir varm. Gassdriften kan slås av og på når som helst fra førerplassen.

Tror ikke jeg vil ha høyere moment på høygiret. Det kan kanskje være fint på motorveien, men bilen vil jo bli svakere på lavere gir. Kanskje bedre å sette inn et 5-gir..
Vet at noen har gjort det.

Men nå er jo ikke drivverket på feltvogna beregnet på høyere hastigheter enn 70 uansett..
..Trond
  • Side:
  • 1
  • 2
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.77 sekunder å laste siden
Top of Page