Laplander Forum Hjelp online since 2003   Today: 19 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

reprasjon av rustskadet feltvogn.
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: reprasjon av rustskadet feltvogn.

reprasjon av rustskadet feltvogn. 14 år siden #4305

  • robbe
Hei, ny her. kjøpte i fjor høst en volvo felt 1965 modell. litt på impuls, men trengte noe som tålte å brukes til fisketurer etc. har nå oppdaget ganske mye rust i nederste skjørtekanter. samt ett hull i ene kjettingkasse. kan ikke sveise, så spørsmålet er: kan jeg bare kutte bort skjørtekanten i høyde med øverste del av stigtrinn? Alternativt, kan man bruke glassfiber? er også rust i noen firkantrør som jeg tror bare støtter opp gulvet, er dette kritisk? ramma ser veldig bra ut og motor og drivverk oppfører seg fint. om man setter bort jobb for å få sveiset dette, hvor mye kan det komme på? har ikke lyst å legge veldig mye penger i denne da jeg ikke bruker den så innmari mye. Takknemlig for litt hjelp her

Re:reprasjon av rustskadet feltvogn. 14 år siden #4306

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Du kan godt kutte bort den nederste delen av skjørtekanten. Bare husk å grunne og lakkere etterpå for å unngå ny rust.
Det går bra å bruke glassfiber, men jeg ville nok bare kuttet bort den nederste delen.

I kjettingkassen er det vanlig at det blir rust, det pleier å samle seg vann der om vinteren, og når der regner. Der bør du enten få noen til å sveise, eller legge på glassfiber. Lag et lite hull i midten (i bunnen) slik at vannet kan renne ut. Pass på å dekke godt med grunning/lakk.

Firkantrørene skal bare stive opp gulvplaten. Det er ikke kritisk, men du bør fjerne rusten, slik at det ikke sprer seg.

Jeg tror bytte av begge skjørtekanter, inkludert sveising ligger på rundt 2000,- på et verksted, så det blir nok billigere å kutte av eller bruke glassfiber. Glassfiber trenger du bare å bruke for utseendets skyld, hvis du synes det ser stygt ut med kortere kanter.
..Trond

Re:reprasjon av rustskadet feltvogn. 14 år siden #4309

  • robbe
Takk for svaret, synes ikke det ser så gærnt ut med avkappet skjørtekant så tror jeg går for den løsningen. Har heller lyst å bruke penger på noen litt større dekk på bilen, hvor store dekk kan jeg putte på uten at det ser helt gærnt ut med orginal felger?
Skal få gått over hele vogna under, ramma ser i det minste bra ut. bare siste rest av snø gidder å slippe taket. Litt mer behagelig å ligge ute å fikse slikt når det er tørt.
Skal få laget til noe i denne kjettingkassa etterhvert, men bør vel være ett snev av varme om jeg forsøker med glassfiber.
Har også en liten bensinlekkasje når jeg fyller full tank, men fikk bilen så sent i fjor høst at jeg ikke rakk å forsøke å demontere tanken på denne. Noen idè hvor jeg kan få tak i ny tank om den er for ille til å fikses? samt hva noe slikt kan komme på av kr.

Re:reprasjon av rustskadet feltvogn. 14 år siden #4313

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Hvis det kun lekker når du har full tank, så er det mest sannsynlig der påfyllingsrøret går ned i tanken.
Du trenger ikke å bytte tanken for å fikse det.
Sjekk først at røret sitter godt, så det ikke har løsnet. Sitter det godt, finnes det mange tetningsmidler å få kjøpt til en hundrelapp. Det er bare å smøre det på i skjøten.
..Trond

Re:reprasjon av rustskadet feltvogn. 13 år, 12 måneder siden #4337

  • Rammstein85
Et godt råd er og kjøpe noen bokser rustbeskyttelse på biltema etc og sause inn understellet godt før vintersessongen, bladfjørene kan du pensle spillolje på da disse er ganske utsatte. og husk oljer og rundsmøring med fettpresse tar du vare på den så er disse bilene nærmest uslitelige

Re:reprasjon av rustskadet feltvogn. 13 år, 12 måneder siden #4340

  • robbe
Takk for tipsene, har vurdert litt å selge bilen da jeg ikke får brukt den så mye som jeg skulle ønsket.
Men om jeg bestemmer meg for å beholde den er det noen her som kan anbefale noen ok dekk? Gjerne på orginalfelgene da jeg ikke orker å legge så innmari mye penger i denne. Kjører den uansett ikke i terreng, det nærmeste terrengkjøring den får er å kjøre på en skogsvei, til det er Knobbyene som står på gode nok, men de er så himla glatte(hard gummi).
  • Side:
  • 1
  • 2
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.77 sekunder å laste siden
Top of Page