Laplander Forum Nyeste online since 2003   Today: 19 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Bakhjulslager
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1

EMNE: Bakhjulslager

Bakhjulslager 14 år siden #4329

  • Rammstein85
Hvordan smører man bakhjulslagrene..? har lett etter smørenipler der men ingen funnet, står heller ingenting i smøresjemaet.. er dem permanentsmørt eller hur??

Re:Bakhjulslager 14 år siden #4330

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Stemmer nok at de ikke står i skjemaet, de skal ikke smøres. De er til \"en-gangs-bruk\".
Om de er blitt tørre, så må de byttes.
..Trond

Re:Bakhjulslager 13 år, 10 måneder siden #4425

  • terrianders
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Innlegg: 5
  • Karma: 5
En kamerat av meg som har feltvogn ga meg følgende tips. Det sitter en skrue bak på akslingen, bak hvert bakhjul som er umbrako. Bytt ut disse med en smørenippel og når du hører at det blir tørt bak der så ta i ett pump med fettpressa. Ikke ta mer for da kan det gå over i bremsene!

Det var det han hadde gjort, er dette et godt tips mon tro?

Re:Bakhjulslager 13 år, 10 måneder siden #4431

  • Rammstein85
Sjekket brukerhåndboka nå, og stemmer at det er umbrakoskruer der, men det sto at hjulet og trommlen måtte være av, og at man måtte dreie akslen for og fordele fettet i lageret, samtidig som det måtte kontrolleres at fettet ikke kom forbi tetteringen og ut på bremsene som du sier.. Men.. skader nok ikke og og ta et halvt pump med fettpressa uansett. det skal værtfall jeg gjøre når jeg får tid

Re:Bakhjulslager 13 år, 10 måneder siden #4436

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Riktig at det lønner seg å smøre litt der en gang i blandt, men pass på at du ikke får i for mye. Det er værre å få inn litt for mye fett, enn det er å smøre for lite.

Ett pump ca en gang i året holder i massevis hvis du bruker bilen regelmessig. Selv har jeg aldi smørt der, i løpet av de årene jeg har kjørt feltvogner.
..Trond
  • Side:
  • 1
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.75 sekunder å laste siden
Top of Page