Hei
Etter en tids \"jakt\" har jeg nå funnet et potensielt objekt: En litt sliten feltvogn som ser grei ut teknisk sett, men har stått lagret i lang tid.
Hadde en prøvetur på et kvarters tid i går på småveier og et kort stykke på landevei.
Jevn og stabil temperatur på ca 93 grader (avlest på instrumentet). Bilen ble på ingen måte \"tynet\" verken turtalls- eller fartsmessig. Kan man allerede her antyde at bilen kjører med \"vintertermostat\"?
Da jeg parkerte hadde jeg glemt at bilen sto i gir slik at motoren ble kvalt når jeg slapp clutchen, nesten umiddelbart begynte det å renne/plaske ned kjølevæske, sannsynligvis via overløpet fra radiatoren.
Ingen antydning til rust eller \"bunnfall\" i vannet på bakken, kun vann/frostvæske.
Litt senere på kvelden leste jeg litt i håndboka for feltvogna, der sto det at det anbefales tomgang i 1-2 min før man stopper motoren for å hindre etterkoking, eieren nevnte ikke dette som en mulig årsak.
Er det virkelig nødvendig å gjøre dette etter en kort tur uten vedvarende hard belastning av motoren?
Jeg trenger noen innspill, har etpar mulige teorier:
- Tett kjølesystem
- Termostat med for høy åpningstemperatur
- Slakk viftereim(ingen skrikelyder hørt...) evt vannpumpa
- Luft/lite kjølevæske i kjølesystemet
Det finnes sikkert mange mulige årsaker som dere med litt mer peiling kan komme med.
Problemet er at sålenge jeg ikke har bilen i min besittelse så er det vanskelig for meg å sjekke mulige årsaker, men jeg er takknemlig for alle tips. Greit å kunne ha et visst bilde av kommende kostnader når man vurderer å kjøpe et objekt.
Mistenker ikke selger for å holde tilbake informasjon, men føler meg litt mer komfortabel med tips fra tredjepart, ettersom selv de verste rullende \"rusthaugene\" koster ganske mye nå for tiden.
Setter pris på tilbakemeldinger. På forhånd takk for hjelpen!