Laplander Forum online since 2003   Today: 19 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Kjøpstips - hva ser man etter?
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Kjøpstips - hva ser man etter?

Kjøpstips - hva ser man etter? 13 år, 10 måneder siden #4393

  • reser
Ettersom vi liker gamle biler så vet vi at enkelte feil går igjen. Jeg ønsker tips for typiske feil og slitasje man bør være obs på.

Jeg har 2-3 konkrete kjøpsmuligheter for hånden, i litt varierende tilstand. Jeg vil begrense mekketid og maksimere kjøretid - ihvertfall i sommer!

Følgende står allerede på sjekklista:
- Se etter lekkasjer og \"svette\" på motor, girkasser, differ og aksler.
- At rammen er hel, \"pen\" og uten deformasjoner.
- Sjekk slark i stag, overføringer og fremre fjærer iforb med rattutslag.
- Bremsesystem, bremser tar og ingen lekk.
- Sjekk rust i sideskjørt, gulv, kanaler og kjettingkasser.
- At bakdøra (med reservehjul) henger godt på.
- Tilstand på kalesje/hardtop.

Jeg vet at man ikke kan forvente å finne en bil helt uten feil, men vil gjerne har flere tips.
Dette gjelder ikke bare i forhold til en kjøpssituasjon, men også for å få en påminnelse om hvilke steder på bilen man skal følge nøye med på.

Alle andre fokus-områder mottas med takk!

Re:Kjøpstips - hva ser man etter? 13 år, 10 måneder siden #4395

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Her er en grei sjekkliste som kan brukes når man ser etter feltvogn:

Motor:
- Sjekk om motoren har blitt overhalt (skilt på høyre side bak).
- Sjekk for oljelekkasjer (se på bakken og på motor/girkasser).
- Sjekk at motoroljen ikke er hvit eller gråfarget (vann i oljen). Topp-pakning kan da være gåen.


Styring:
- Se etter slakk på festene til bladfjærene (at ikke hele fjærsettet beveger seg til siden).
- Sjekk om du hører klikkelyder når du vrir rattet hardt til sidene. (Utslitte fjærbolter).
- Sjekk at styresnekka sitter fast.
- For mye slakk på punktene over vil også merkes ved at bilen \"vandrer\" til sidene når du kjører selv om rattet holdes helt i ro.

Bremser:
- Pump 3-4 ganger på bremsepedalen, hold den så hardt inne. Pedalen skal ikke sige innover.
- Se etter lekkasjer på bremse systemet.

Aksler:
- Sjekk for lekkasjer på foraksel og bak aksel.
- Visuelt se etter skader og mangler
- Kryssene på mellomakslene kan være defekt (akslingen demontert eller slark i endene).

Karosseri:
Se etter rust på følgende utsatte plasser:
- I kjettingkassene bak i hvert hjørne på bilen.
- Under varmeapparatet bak.
- Sjekk gulv ved fører- og passasjerside (under gummimatte.)
- Sjekk kanalene under bunnplaten til karosseriet.
- Sjekk nedre kant på karosseriet. Lett for å samle \"skitt\".
- Sjekk innvendig at det ikke er sprekker ved hengslene til bakdør. Karosseriet tåler ofte ikke tyngden på døra.

Presenning/overbygg:
- Sjekk at det ikke er rifter i presenningen. Ny presenning koster ca 7000,-
- Sjekk at hard-top ikke har store skader i glassfiberen.

Ramme:
- Sjekk at rammen ikke er deformert/bulket.
..Trond

Re:Kjøpstips - hva ser man etter? 13 år, 10 måneder siden #4397

  • Rammstein85
Et par tips til fra meg, sjekk hvordan girspaken har blitt behandlet (min er voldtatt i girspaken ) også er det oftere lettere og få tak på hardtoper i god stand. disse er mindre kjørt. (ambulanser, verkstedsvogn)

Re:Kjøpstips - hva ser man etter? 13 år, 10 måneder siden #4398

  • reser
Trond, sjekklista di er allerede printet ut (regner med at vi har funnet den på samme nettside).

Men er det andre ting man må være obs på i tillegg?

Rammstein: Girslitasje har jeg allerede vært borti.
Spesielt 3. gir har vært en utfordring på to av bilene jeg har vært borti. Slik jeg oppfattet det var dette slark, ikke girkassas evne til å holde på giret.
Regner med at slark kan løses greit med å gå over og stramme/justere stag, overføringer og foringer hele veien fra girspaken til girkassa.
Siste endring: 13 år, 10 måneder siden Av .

Re:Kjøpstips - hva ser man etter? 13 år, 10 måneder siden #4399

  • Rammstein85
jepp, slitt gir er som oftest slitt girledd eller løse muttere og lignende. og dette er ikke dyrt eller veldig vansklig og skifte/ordne. ettersom jeg har forstått er det sjelden problemet ligger i girkassa. selv kjører jeg langt mer enn jeg mekker, (lagt mest arbeid i maling/vedlikehold) får du tak på en pent behandlet virker det som de er driftsikre og ikke minst veldig solide. EN ting til: spør han du kjøpern den av har brukt BLYERSTATNING.. ellers så risikerer du og få en bil med dårlig kompresjon.. det vil di ikke ha..
Siste endring: 13 år, 10 måneder siden Av .

Re:Kjøpstips - hva ser man etter? 13 år, 10 måneder siden #4400

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Den lista jeg la inn er laget av Kjell Inge Kristiansen, som er/har vært kjøretøy-instruktør i forsvaret.

Selv bruker jeg ikke noen sjekkliste. Jeg sjekker etter rust i hjulbrønner, på sidene og under mattene foran. Så tar jeg en prøvetur, og lytter etter ulyder og sjekker om det er slark i overføringer og styring.
Alt annet er enkelt, og ikke for dyrt å fikse.
..Trond
  • Side:
  • 1
  • 2
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.73 sekunder å laste siden
Top of Page