Laplander Forum online since 2003   Today: 18 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

ny med felt
(1 besøkende) (1) gjest

EMNE: ny med felt

ny med felt 13 år, 9 måneder siden #4440

  • øffråd
Heisann. har akurat blitt eier av en 62mod volvo felt Men der var jo litt å gjøre før den blir tipptopp. håper å få noen svar her med expertene. hva slags dekk med normal dimensjon passer på orginal felgene som blir godkjende på eu kontrollen? står noen viking hardhaus datert 1969 på nå. Har problemer med baklysa, virker bare på ene siden og ingen bremselys når jeg trår på pedalen og ingen av blinklysa virker, sikkringa er hel så hva da? vidusvisker motorer er kaputt, noen som har brukt dem som man får på biltema? dem som egentlig hører til på båter? er en del billigere. noen som har bilder innvendig på hva alt er til og hvordan den skal se ut orginalt med alt utstyr? tenker da på krokene som er bak i hytta 4stk som enn kan dra ut, \"innebygd\" i treplatene? og feste anordingene på innsida av hver side av framdørene? hvor får en kjøpt alt av utstyr til disse? kjetting,spade,øks og div andre knask Takker for alle svar

Re:ny med felt 13 år, 9 måneder siden #4441

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Gratulerer med ny/gammel bil

Har ikke så mange bilder innvendig, men den du ser på dette bildet er helt original:

Innvendig foto

De beste dekkene jeg har vært borti er Petlas NT3. Disse er litt lavere enn Knobby og Hardhaus, men ellers er de ganske like de originale målene. Disse blir godkjent på EU-kontroll.

Disse dekkene har originale dimensjoner


Når det gjelder lysene så virker det som at det kan være en feil på hovedbryteren. På en \'63-modell ser den ut som et svart håndtak, og sitter lengst bort mot høyre. Jeg har vært borti at den også har påvirket blinklysene selv om de ikke er koblet gjennom den.
Ang. blinklysene bør du sjekke fotbryteren for fulltlyset, blinklysledningene er skjøtet inne i den.

Om du har en norsk utgave så har den 24V, da kan du ikke bruke vindusviskermotor fra Biltema. Tror de kun har 12V-motorer.

Krokene i ryggstøttene er bårefester. For å feste en båre bruker man to slike og 2 \"hengekroker\" som festes i bøylene i kapellet.

Festene på framdørene er til AG3. Tror ikke du får kjøpt det privat, så det er kanskje bedre å bruke dem til noe annet.

I shoppen har vi solgt ut alt av originale redskaper og tilleggsutstyr. Vet ikke om noen steder der det selges. Du kan jo legge inn en \"ønskes kjøpt\" på markedssidene (klikk på \"Marked\" i toppmenyen).

Vi har fremdeles kjettinger, det kan du bestille i shoppen. Vet at også Trollstein har kjettinger på lager.
..Trond
Siste endring: 13 år, 9 måneder siden Av Trond.

Re:ny med felt 13 år, 9 måneder siden #4442

  • Rammstein85
Du har fått de beste svar ser jeg, men jeg må pjatte litt jeg også, for det første gratulerer med ny limosine kjør den mye så blir du fort gla i den også angående belysningen din så burde du vri og fikle litt med brytern til stridsbelysningen (mens noen står og ser på lysene), hender titt og ofte at hele bilen min er mørk etter jeg har leika med stridslysa når det gjelder redskap kan du bare kjøpe nye og eller ta noe av det du har og male dem med malinga du bruker på bilen, så ser det orginalt ut. og hiver meg på bølgen og er enig i at Petlas nt3 er veldig gode dekk! og de delene du sier du skal kjøpe inn er ingen problem og få tak på. men husk at det er 24V i bilen, unntatt noen steder i koblingsboksene bak.

Re:ny med felt 13 år, 9 måneder siden #4444

  • øffråd
24 ja.. trodde det var 12v jeg hehe. da må jeg nokk stikke innom shoppen og bestille meg noen vindusviskermotorer. Og en ting, hvordan får jeg starthjelp fra en annen bil, tenker da på at jeg har to batterier, hva slags poler skal en bruke? og angående dekk så tenkte jeg noen litt billigere en petlas dekkene. målte mellom knastene på dekk som var 205mm. vill det si at viss jeg finner noen dekk i dim. 205/85/16 så får jeg samme rullediameter og dem blir godkjende? såg noen billige cooper dekk i dim 235/85/16. vill desse passe på felgene og godkjende? Har også litt dødgang i rattet, er det noen enkle ingrep for å gjøre det litt mindre? tenker styringa uansett kommer seg med nye dekk.

Re:ny med felt 13 år, 9 måneder siden #4445

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Du kan bruke hva du vil av dekk, bare dimensjonen er 285/85-16. Du kan også bruke tilsvarende i 15\". De blir litt lavere, men blir også godkjent.
Men jeg vil nok anbefale 16-tom.
Du kan bruke 235/85-16 også, men jeg er ikke sikker på at de vil bli godkjent i en kontroll. Om du vil være helt sikker bør du holde deg til 285/85-16. Det er målene som tilsvarer de gamle 900x16.
Om du bor på østlandet kan du ta en Sverigetur og få Petlas NT3 til 1500,- SEK

Om du skal ha starthjelp må den andre bilen også ha 24 volt. Plusskabelen skal til plusspolen på batteriet nærmest førersetet. Minuskabelen skal til minuspolen på batteriet bak passasjersetet.
Du bør ikke prøve å få starthjelp fra biler med 12V, du kan overbelaste batteriet deres.

Dødgang i rattet kan du justere. Det sitter en stor mutter på høyre side av styresnekka (foran, rett under støtfangeren). Skru mutteren en halv omdreining innover. Om dødgangen blir større skrur du den tilbake, pluss en halv omdreining utover i stedet. Du trenger bare en skifternøkkel.

Mutteren er merket med nr 13 på DETTE BILDET
..Trond
Siste endring: 13 år, 9 måneder siden Av Trond.

Re:ny med felt 13 år, 9 måneder siden #4446

  • Rammstein85
Tror neppe DU kommer til og trenge start hjelp.. hjelper MYE på kaldstarten og ha to seriekoblete batterier, hadde ikke antyding til trøbbel i 33- i vinter, selv om bilen hadde stått ei uke.
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.77 sekunder å laste siden
Top of Page