Laplander Forum Regler online since 2003   Today: 17 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

lys problem
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: lys problem

lys problem 13 år, 9 måneder siden #4479

  • valp1
Heisann igjenn Nå har jeg noen spm. om baklysa mine. når jeg kjøpte valpen så var det så som så med lysa på hele bilen. har fått fiksa det meste til jeg kom til baklysa. dem lyser som vanlig på kjørelysa men når jeg bremser lyser begge blinklysa bake! Når jeg opner opp baklysa så er det bare to ledninger der, en til bremselys/kjørelys og en til blinklysa, på den andre siden er det felles jording. (skal ikke det vere en til ledning som går på bremselyset som gir signal at jeg bremser?) når jeg setter på blinklysa så lyser dem rett bortsett fra at dem ikke blinker men lyser konstant hele tiden. vet ikke om det er det som er vanlig heller?

Re:lys problem 13 år, 9 måneder siden #4481

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Før jeg kan svare på hvordan dine lys skal kobles må jeg vite hva slags baklykter du har.
De originale er runde, med orange glass øverst og rødt glass nederst. Det er de som er oppført i koblingsskjemaet.
Forsvaret byttet baklyktene på mange feltvogner til noen standart typer (samme som selges på Biltema). Disse er firkantet, og kobles med en ekstra ledning. De skal ikke kobles på samme måte som koblingsskjemaet viser.

Har du runde eller firkantede baklykter?
..Trond

Re:lys problem 13 år, 9 måneder siden #4483

  • valp1
Har runde originale ja. med to bannan pærer i. hvor får jeg tak i koblingsskjema foresten?

Re:lys problem 13 år, 9 måneder siden #4486

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Toppmenyen:
Database -> Skjemaer/Lister -> El-skjema -> El-skjema L3314N

..eller klikk HER

Alle manualer og skjemaer ligger på forsiden når du klikker på database i menyen, eller skriver database.laplander.nu i adressefeltet. Alt du finner der kan også lastes ned om du klikker på database -> nedlasting i menyen, eller skriver files.laplander.nu i adresefeltet
..Trond

Re:lys problem 13 år, 9 måneder siden #4487

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Her kommer svar på spørsmålene. Siden du har de originale, runde lysene kan det oppsummeres slik:

dem lyser som vanlig på kjørelysa men når jeg bremser lyser begge blinklysa bake!

Da er de riktig koblet.

Når jeg opner opp baklysa så er det bare to ledninger der, en til bremselys/kjørelys og en til blinklysa, på den andre siden er det felles jording.

Det er helt riktig, og slik skal det være

skal ikke det vere en til ledning som går på bremselyset som gir signal at jeg bremser?

Nei.

når jeg setter på blinklysa så lyser dem rett bortsett fra at dem ikke blinker men lyser konstant hele tiden. vet ikke om det er det som er vanlig heller?

Nei, det er feil.

Dine lys er riktig koblet, og fungerer (nesten) som de skal.

Nederste del av baklyset har rødt glass. Der skal det sitte pære på 24V / 5W.

Øverste del av baklyset har gult/orange glass. Der skal det sitte pære på 24V / minimum 18W (helst 21W)

Nederste del, med rødt glass, er kjørelys, og skal lyse når du skrur på bryteren i bilen.

Øverste del, med orange glass, er både blinklys og bremselys.
Begge lyktene skal lyse fast når du tråkker på bremsen.
Når du bruker blinklyset skal delen med orange glass på samme side blinke.

Om du bremser og blinker samtidig vil ett baklys lyse fast (bremselys), mens det andre blinker (blinklys). Slik er det konstruert fra fabrikken (jo, da: gult bremselys er tillatt i flg kjøretøyforskriftene )

Om en av lyspærene ryker vil alle på samme krets slutte å blinke, da lyser de konstant i stedet. Det samme gjelder hvis en eller flere av pærene har for lav effekt.

Løsning:
Du bør sjekke alle pærene, både at de er ok og at de har riktig styrke.
OBS: Dette gjelder også blinklyspærene foran, siden de går på samme krets som de bak.
..Trond
Siste endring: 13 år, 9 måneder siden Av Trond.

Re:lys problem 13 år, 9 måneder siden #4488

  • valp1
Trond.... du er en knupp!!! har for lite watt i pærene ja. hadde kunn 5 og 10 watt på bensinstasjonene så da må jeg bytte blinklysa til 18/21 watt
  • Side:
  • 1
  • 2
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.77 sekunder å laste siden
Top of Page