Laplander Forum Nyeste online since 2003   Today: 18 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Seipfrie dekk på vinterføre
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Seipfrie dekk på vinterføre

Seipfrie dekk på vinterføre 13 år, 6 måneder siden #4604

  • Dissident
Er det noen som har erfaring med denne type dekk på vinterføre (snø/is)? Jeg lurer på om ikke dekk totalt uten seiping blir fryktelig glatt på snø. Skal kjøre bilen (Felt\'n) noen titalls mil over et fjellparti som garantert er nedsnødd og er litt usikker på om det er lurt med disse dekka.

Siste endring: 13 år, 5 måneder siden Av Trond.

Re:Seipfrie dekk på vinterføre 13 år, 6 måneder siden #4605

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Har kjørt med disse på den ene bilen hver vinter siden 2006, og synes de fungerer bra.
Hva er vitsen med å seipe dem? Det eneste du oppnår er ekstra jobb, og raskere slitasje på dekkene. De får ikke noe bedre grep (så sant du ikke snakker om KUN blank is, uten snø, men jeg vet ikke om noen slike steder i Norge..)

Så sant du ikke skal bytte til piggdekk tror jeg ikke du får noen bedre dekk til turen din (men ikke ødelegg dem med seiping).
..Trond
Siste endring: 13 år, 5 måneder siden Av Trond.

Re:Seipfrie dekk på vinterføre 13 år, 6 måneder siden #4606

  • Rammstein85
sleng med 4 piggkjettinger da vel så er du garantert og komme fram. er spent på disse selv nå som vintern står for dør, men grepet i løsmasse som grus og gjørme er fenomenalt..! Tipper de griper godt i løssnø også!
Siste endring: 13 år, 5 måneder siden Av Trond.

Re:Seipfrie dekk på vinterføre 13 år, 5 måneder siden #4614

  • Torgersen
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 764
  • Karma: 26
Enig med Trond. mange har spurt meg om hvorfor jeg ikke seiper dekkene. bedre grep i terrenget m.m tullball sier jeg. Disse dekkene er veldig bra hele året. tenk heller litt på lufttrykket når du skal over fjellet. ikke vits å kjøre med fullpupp med luft . ta heller ut litt luft og kjør fornuftig!
Siste endring: 13 år, 5 måneder siden Av Trond.

Re:Seipfrie dekk på vinterføre 13 år, 5 måneder siden #4615

  • Rammstein85
Kjører med 22 psi, det er visst det beste med tanke på kombinert kjøring, funker alldeles utmerket for min del. for hvem kjører vel felten kun på vei?
Siste endring: 13 år, 5 måneder siden Av Trond.

Re:Seipfrie dekk på vinterføre 13 år, 5 måneder siden #4616

  • Dissident
Veien var dekket med hardpakka, våt nysnø enkelte steder og isdekke ellers. Ingen dekk satt godt på det føret. ca 20 mil på dette var ingen spøk. Tok ikke sjansjen på å kjøre Felten, men valgte GWen i stedet med piggfrie (helårs)dekk. Ille nok det. Skal ta Volvoen opp i fjellet en ettermiddag denne uka - der ligger snøen - så får vi se.

Takk for alle tilbakemeldinger. Veldig nyttig og bra! Jeg er enig i at seiping blir bare tull, eller i alle fall ikke noen spesielt god løsning. Kanskje kunne en ta originaldekkene og pigge kantene på disse.
Siste endring: 13 år, 5 måneder siden Av Trond.
  • Side:
  • 1
  • 2
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.73 sekunder å laste siden
Top of Page