Laplander Forum Hjelp online since 2003   Today: 20 april 2024  
Kalender
Ingen hendelser
   

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Clutch-problemer
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1

EMNE: Clutch-problemer

Clutch-problemer 11 år, 10 måneder siden #4705

  • reser
Hei

For to år siden kjøpte jeg en feltvogn, foruten å bruke en halv tank den første sommeren har den desverre stått stille (har brukt tiden på kone/baby) etter dette.
Nå er det straks tid for EU-kontroll og bilen må ut av garasjen og helst rulle litt før den skal inn på kontroll.

Første problem var at den ikke ville starte, husker at den tidligere eieren tipset om at han gjerne sperret for luft til forgasseren for å få motoren til å suge til seg bensin. Vel, det funket ikke, dvs bilen startet med en skvett rett i forgasseren og startgass.
Når jeg tok en titt på bensinslangen som (hos meg) sitter på begge sider av drivstoffilteret var grunnen enkel den var rett og slett sprø og ødelagt.
Det problemet ble raskt løst etter en tur innom bensinstasjonen i går kveld.

Mitt problem nå (og ved \"småstartene\") er at jeg sliter med å få bilen i fri og i gir. Resultatet er at den står i gir når clutchpedalen er i bunn hvis jeg ikke dobbeltsjekker at girkassa er nøytral før start.
Misforstå meg rett, girpaken er lett å betjene, men man må liksom trekke den litt forbi \"nøytral-linja\" før girkassa er i nøytral om du skjønner hva jeg mener.
Jeg innbiller meg også at jeg har hørt noe \"hvesing\" (når motoren er av) hvis girspaken må presses for å sette et gir. Det har også rent noe olje fra området rundt girkassa (M40-kassa), jeg ser at tappepluggen mangler gjengetape så ikke helt usannsynlig med lavt oljenivå. Jeg vet desverre ikke om oljen var der før jeg prøvde å starte, glemte å sjekke - typisk.

Når motoren går blir det tannkontakt før jeg får satt i revers. Har ikke prøvd første gir grunnet liten garasje, i tillegg bor jeg slik til at jeg ikke uten videre kan klare å dytte bilen inn igjen hvis noe svikter, så jeg har ikke turt å tvinge den i revers og se hva som skjer...

To ting mulige løsninger slik jeg ser det:
- Clutchen sitter fast.
- Lite olje i girkassa (drar til butikken i morgen for å kjøpe, bør vel byttes uansett)

Jeg tror det første er mest sannsynlig, evt i kombinasjon med det andre punktet. Noen som er (u)enige?

Når jeg har lest litt rundt på nettet om dette ikke er et uløselig problem, en av de tidligere eierne har nemlig allerede borret et hull på undersiden av clutch-klokka for å løse ut clutchen.
I motsetning til de 40 mm som er anbefalt her inne på Laplander, er senter på hullet 50 mm bak flensen på undersiden av \"klokka\".

Jeg har sett på tegningen \"Clutch skisse\" i verkstedhåndboka, men jeg klarer liksom ikke å se for meg hvor hvor jeg skal ta tak med skrutrekkeren for å løse ut clutchen.
Kan dette evt gjøres fra andre sider på clutchklokka i tilfelle jeg bør/må bore enda et hull, men med 40 mm avstand til flens?

Det skal også sies at forrige eier mente at clutchen kanskje burde byttes. Jeg har ikke hatt nevneverdige problemer da bilen sist var i bruk, annet enn at jeg måtte dobbelt-clutche for smidig overgang til 3. gir.

Re:Clutch-problemer 11 år, 10 måneder siden #4706

  • reser
Jaja, siden ingen andre skriver et svar så får jeg heller svare selv!
Det vil si; det lille jeg har prøvd.

Ettersom det ikke er så lett å se inn igjennom hullet i clutch-huset (se bilde i forrige innlegg) vet jeg liksom ikke hva jeg skal finne med skrutrekkeren. Er det lageret som må gis en dytt?
Jeg er ganske sikker på at jeg ser lamellene ihvertfall...

Kom over et tips i et svensk forum om at man kan starte bilen i gir med clutchen og bremsen inne. Dette har sikkert gjort underverker for andre med clutch som sitter fast, men IKKE for meg. Kjørte en drøy meter frem og tilbake på starteren, bremsene holdt ikke igjen bilen så det er vel rust i tromlene som må slites før bremsene tar?

Kan dette tyde på at trustelageret (eller hva det nå heter) er helt gåent og rustet fast og dermed låser clutchen fast?
En ting er at bilen kan gå i stykker av kjøring, men det er mye kjedeligere å ha en bil som står seg ihjel!

Håper jeg får noen råd og tips, både om potensielle feil og potensielle løsninger.
Så skal jeg love, ihvertfall meg selv, at bilen skal få rulle mye oftere enn hittil.

Re:Clutch-problemer 11 år, 10 måneder siden #4707

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Hei
Beklager sent svar (det er jo sommer, og god plass i skogen)

Før jeg prøver å gå i detaljer har jeg ett enkelt spørsmål:
Bor du i nærheten av Oslo eller Akershus?
(Løsningen på dette problemet vil være enklere å finne utfra lyden)
..Trond

Re:Clutch-problemer 11 år, 10 måneder siden #4708

  • reser
Jeg kommer fra de kanter, men jeg bor på Sørlandet, litt for langt unna til at det bare er å svinge innom.

Har ikke hatt så mye tid til å følge opp dette i det siste, men jeg har litt mer info enn beskrevet lenger opp.

Etter noen startforsøk (i gir, med clutchen nede) så \"henger\" giret - jeg må altså bruke kraft for å få kassa i fri. I den sammenheng er jeg 99% sikker på at jeg hører en vislende lyd. Er nesten like sikker på at jeg ikke klarer å høre denne lyden uten å røre med girspaken.
Jeg nevnte væske på garasjegulvet tidligere... Sist gang jeg lå under bilen kunne jeg se væskedråper på clutch-slangen. Mitt resonnement sier at det kanskje er like greit å bytte den, jeg får sikkert ikke nok bevegelse på slavesylinderen hvis væskedammen på gulvet kommer fra clutchen...

Hvis det er noe til hjelp så kan jeg fortelle at det heller ikke er justert inn noe frigang for \"gaffelen\" heller, boka sier vel 3-4 mm.
Det betyr vel i praksis at clutchhydraulikken alltid er trykksatt på min bil?

Fikk forresten en liten påminnelse om \"glemt\" EU-kontroll, har fortsatt noen uker på meg til å få løst dette.

Lagervare??

Re:Clutch-problemer 11 år, 10 måneder siden #4709

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
Først og fremst: Clutchen har IKKE satt seg fast. Om den hadde gjort det ville du ikke kunne trykket ned pedalen. Derfor vil det ikke være nødvendig med skrutrekker i hullet

Lydene du beskriver høres ut som at det ikke er nok olje på girkassa, regner med at det gjelder reduksjonskassa (nærmest midten) men du bør uansett fylle opp begge.

Regner med at du har sjekket nivået av bremsevæske i clutch-sylinderen?

Så sant det ikke er for lite væske i sylenderen er det to muligheter:

* Enten har en av girkassene for lite olje. Da vil alt være ok når du har fylt dem opp. Du burde prøve dette først. Husk å bruke GL0 eller GL4 ..du må IKKE bruke GL5 på girkassene.

* Eller så har du et tanndrev som har løsnet inne i kassa. Dette kan skje hovedsakelig i hovedgirkassa. Du vil se drevet ved å åpne dekselet i fremkant av hovedkassa (lengst mot høyre) og lyse inn med en lommelykt.

På en av mine feltvogner har dette drevet løsnet 3 ganger de siste 5 årene. Om det er løst er det bare å lirke det tilbake på plass med en skrutrekker, og stramme festeskruen. Du kan gjøre alt dette gjennom åpningen bak dekselet, uten å ta ut eller åpne kassa.

Men, som sagt: Sjekk/fyll girolje først, og vær sikker på at det er nok bræmsevæske i sylinderen under rattet. Ikke nok å bare fylle, systemet må luftes også, på samme måte som man lufter bremsene.
..Trond

Re:Clutch-problemer 11 år, 10 måneder siden #4710

  • Trond
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Innlegg: 1523
  • Karma: 38
PS:
Clutchen består av flere lameller og en metallplate.
Det som skjer når clutchen setter seg fast er at lamellene fester seg til metallplaten.

Ved å stikke en skrutrekker inn gjennom hullet kan man stikke tuppen av skrutrekkeren inn i sprekken mellom lamellene og metallplaten, og forsiktig bende lamellene løs.
Dette er som regel en bedre metode enn å kjøre og bremse samtidig fordi lamellene ofte ryker om du velger siste alternativ, og da må hele clutchen byttes.
..Trond
  • Side:
  • 1
Kopirett Laplander.nu
Det tok 0.80 sekunder å laste siden
Top of Page