Törstig terrängbil? Välj själv. Skriv ut
Skrevet av Egil   
Hög bränsleräkning? Kolla då
***Din högerfot. Använd högst övre halva delen av gaspedalläget. Och bromspedalen sällan. Motorbromsa!
Använd högst övre halva delen av gaspedalläget. Och bromspedalen sällan. Motorbromsa!
***Medelhastigheten. Lagom låg och jämn.
***Fördelningsväxeln. Bakhjulsdrift på väg. Och använd frihjulsnav fram om du har.
***Däcktrycket. Med normal last: lika i alla fyra hjul. Experimentera med olika tryck under olika förhållanden. Skriv körjournal.
***Däckmönster. Behöver du det där extrema däcksmönstret då du ändå mest kör på väg eller i lätt terräng?
*** Motortemperatur: Motorvärmare med tidur sparar pengar. Alla starter av kall motor ökar bränsleförbrukningen.
                                    Kylargardin rätt använd sparar pengar.
                                    Termostaten skall öppna och stänga vid rätta temperaturvärden.
*** Choke skall användas måttligt och innan motorn är varm. Inte senare. Att reglera
***tomgångskörning med chokespjället blir dyrt. Montera handgas - det är jättelätt.
***Tändinställning. Och tändstift. Och tändkablar.
***Förgasarinställning. Vare sig du har en eller flera förgasare skall de vara optimalt inställda.
***Bränslefilter. Får din bil REN bensin? Ett (eller några) extra bränslefilter kostar ung. lika mycket som en liter bensin.
*** Luftfilter. Det är lika nyttigt att köra med ett igensatt luftfilter som att köra med choken utdragen hela tiden.
       Om du föredrar att motorn får MYCKET luft UTAN luftfilter så är det lättare att hälla sand direkt i cylindrarna. Och nästan effektivare.
***Ventilinställning.
*** Oljeval. Använd inte för tjock olja på vintern. Då går motorn tungt. Effektförlust!
***Väg och vindförhållanden påverkar bränslekonsumtionen. Kör inte i vattenpölarna även om det sprutar lustfyllt.
***Last. Utskjutande last innebär vindfång och högre bensinräkning. Snö och is avlägsnar man från tak och flak INNAN man startar, inte med kvistar och grenar i skogen där, och när man kör,
                                              och framför allt: 

                                  använd insidan av skallen.

Det roliga med att minska bensinnotan på detta sätt är att du också minskar reparations- och servicekontona.
Bilen presterar mer, håller längre, miljöutsläppen minimeras. Bensinbolagen gör lägre vinster, reservdelsförsäljarna
går i konkurs och du sitter bekvämt i bilen (om du inte sitter på din alltför tjocka plånbok förstås)
............och bara myyyyyser.

De outnyttjade resurser du har mellan öronen debiteras automatiskt plånboken.


om man mot förmodan skulle hitta symbolen för copyright så skadar det inte att alltid här infoga:
Copyright: E.O.B & R.N.
 Den första är Egil som svammlat ihop detta och haft hjälp av R.N. som bor i Karlstadtrakten - mer säger jag inte...
++++++++++++

 
Diskuter denne artikkelen
Du må logge inn eller registrere deg for å delta i denne diskusjonen.